LILLESAND: — Redningsoperasjonen gikk fint og jeg er lettet over at maskinen er på land igjen, sier den unge gravemaskineieren Jan Harald Stople (25) fra Haugesund.

— Vi brukte en halv time på de siste ti metrene. Maskinen kom sakte, men sikkert opp, sier Roar Josephsen i Viking Arendal.

Redningsoperasjonen i Glamsland-krysset på E 18 i Lillesand var vanskelig, fordi den 30 tonn tunge gravemaskinen satt godt fast i gjørma og bunnforholdene var ujevne.

Fem vinsjer

  • Et par kraftige wire røyk, men da vi satte ned farten og fordelte kraften på fem vinsjer gikk det veldig greit. Jeg er veldig fornøyd, sier Josephsen, som har lang erfaring i å dra anleggsmaskiner på land.

En av de svære kranbilene måtte holdes på plass med en anleggsmaskin for ikke å steile. Dessuten måtte skråningen i rasstedet planeres ut for å få opp maskinen.

— Men da slapp vi å bruke mobilkran for å få maskinen på land. En mobilkran ville gjort redningsoperasjonen mye mer kostbar, sier Josephsen, som anslår at operasjonen nok vil koste under 100.000 kroner.

Brukte 12 timer

Redningsteamet brukte nærmere 12 timer, inkludert forberedelser med kartlegging av bunnforholdene.

Gjennom hele natten var det mange tilskuere og Josephsens redningsteam fikk applaus da maskinen sto på land.

Nå starter jobben med å rense maskinen for søle og vann. Ettersom maskinen har ligget i ferskvann er det store muligheter for at gravemaskinen snart kan være i arbeid igjen.

Så vel motor som hydraulikksystem må nå tømmes og rengjøres, og det må påfylles ny olje. Det knytter seg noe spenning til om elektronikken i maskinen har tålt å ligge i vann siden raset lørdag klokken 16.

SKRÅNING: Gravemaskinen ble trukket opp langs skråningen i raset og dermed slapp redningstteamet å bruke en kostbar mobilkran. FOTO: JOSTEIN BLOKHUS