KRISTIANSAND: Da kommunen lanserte ”Jeg kjører grønt”-kampanjen 16.august, delte de ut 21 kroner i komtanter til de tusen første som gikk eller syklet til jobben den dagen. Beløpet var ment å symbolisere pengene man sparer på en bompassering ved å velge mer miljøvennlige transportmåter enn privatbil.

Nå melder kampanjeleder Bjørne Jortveit om rekordoppslutning om kampanjen.

I dag har vi 2964 individuelle deltakere og 109 bedrifter. I løpet av fredagen passerer vi 3000. Dette er ”all time high” for slike kampanjer i vår region, og vi er fortsatt bare i startgropen.

Kampanjen varer til 1.desember, og deltakerne kan vinne ulike premier, blant annet ny sykkel.

— Vi har aldri hatt så mange bedrifter med på noe slikt, sier Jortveit, og forklarer at noe av rekrutteringen kommer via arbeidsplasser som informerer sine ansatte via intranettet på jobben.

De deltakende bedriftene måles. Akkurat nå ledes konkurransens klasse for større bedrifter (mer enn femti ansatte) av Nordea Kristiansand, mens mediehuset Fædrelandsvennen ligger på 22.plass.