KRISTIANSAND: Fædrelandsvennens papirutgave skriver i dag at det i løpet av de ti neste årene kan bli bygget sykkelveier for én milliard kroner i kristiansandsregionen.

Den nye sykkelautostradaen, som ennå ikke er vedtatt, skal på det meste være 5,5 meter bred og planen er å asfaltere den med rød asfalt. Alt for at flere skal ta sykkelen i bruk. Regningen må bilistene ta i form av bompenger.

Bør Kristiansand få ny sykkelmetro? Si din mening i debatten!

Godtar ikke bompenger

Frp-politiker Tor S. Utsogn sitter for tiden på Stortinget som vikar for Henning Skumsvoll. Han reagerer kraftig på måten nye sykkelveier skal finansieres.

– Sykkelstier og folkehelse er gode tiltak isolert sett, men dette er en uansvarlig ønsketenkning. Ved dette forslaget foreslår man i praksis å utsette ny E 39 fra Gartnerløkka og vestover mot Søgne grense. Bompengene som samles inn utvannes til andre gode og dårlige tiltak, sier Utsogn.

Godt tiltak

Han understreker at sykkelveier er et godt tiltak.

– Det er inndekkingen av sykkelstier og folkehelse jeg kritiserer, ikke prosjektet.

Samtidig sier han at økning av bompengesatsen for å finansiere sykkelveiene er uaktuelt.

– Det ville være en skandale. Nå har Stortinget vedtatt et nivå for passering av bommen i Kristiansand, og det er helt uaktuelt å øke det, sier Utsogn.

Separerte kjørefelt

– På de mest trafikkerte stedene skal vi ha to meter fortau og tre og en halv meter sykkelbane med separerte kjørefelt, sier miljøvernsjef i Kristiansand kommune, Øystein Holvik, til Fædrelandsvennens papirutgave.

Dag Vige (V). Foto: Kurt Meihack Engen

Venstre-politiker Dag Vige mener at man heller burde sett på lokale løsninger fremfor en sammenhengende autostrada.– Selvfølgelig er det viktig med sykkelveier, men jeg savner at man ikke har et lokalt perspektiv. Syklistene har et mangfoldig mønster på hvor de sykler, mener politikeren.

Bør Kristiansand få ny sykkelmetro? Si din mening i debatten!

Koster mye penger

– Hovedsykkelveiene koster masse penger. Jeg tror at vi kunne utnyttet ressursene enda bedre ved å lage enklere løsninger. Alle sykkelveier lages i dag etter standard. En bil må kunne kjøre på sykkelveien for å brøyte, men i mange områder kan veiene gjøres enklere. Der det er lite sykkeltrafikk, kan en sykkeltrasé på halvannen meter fungere utmerket.

Det er halvparten av dagens standard.

Miljøvernsjef Holvik mener at 5,5 meter bred vei er nødvendig i områder som flest syklister bruker.

– Hvis vi skal nå målsettingen om å doble sykkeltrafikken, så blir det et fremkommelighetsproblem når syklister møtes, sier Holvik til fvn.no.

I dag har sykkelveien ved Oddernes kirke nesten så god standard som kan autostrada-standard i fremtiden.

Bør Kristiansand få ny sykkelmetro? Si din mening i debatten!