OSLO: Styreleder i Hurtigruten ASA, Per Arne Watle, sier til NTB at alle anløpsstedene vil bli opprettholdt selv om ett skip blir lagt i opplag fra november til mars.

– Rutetabellen vil imidlertid bli justert, sier han.

Hvilket skip som vil bli lagt i vinteropplag, vil Watle ikke si noe om før de ansatte er orientert.

Tilleggsbevilgning i november Regjeringen vil foreslå en tilleggsbevilgning for Stortinget midt i november. Med tilleggsbevilgningen vil det være bevilget 413 millioner kroner over statsbudsjettet til kjøp av tjenester fra selskapet.

Samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) orienterte om tilleggsbevilgningen på en pressekonferanse mandag kveld etter et møte mellom departementet og rederiet der de ble enige om en revidert avtale.

– Med dette har regjeringen lagt til rette for en løsning som vil bidra til å sikre selskapets evne til å opprettholde et godt tilbud til folk og næringslivet langs kysten, sier Navarsete.

Ny anbudsrunde Konsernsjef i Hurtigruten ASA, Olav Fjell, er godt fornøyd med enigheten. Han er særlig tilfreds med at det er enighet om å avvikle den avtalen man har i dag, og at det utlyses en ny anbudsrunde for hurtigrutedriften så fort som mulig.

I en slik anbudsrunde legges kortene på nytt, avhengig av hva som legges inn i anbudsteksten. Selskap fra hele EØS-området vil bli invitert til å delta. Sist gang det var anbud, var det bare de selskapene som siden ble Hurtigruten ASA som kom med tilbud.

– Arbeidet med ny utlysning av denne tjenesten vil starte opp så snart som mulig, med sikte på en utlysning i første halvår 2009. Samferdselsdepartementet legger til grunn at den reviderte avtalen blir videreført i perioden fram til en ny avtale kan tre i kraft, sier samferdselsministeren.

Styreleder Watle sier at Hurtigruten ASA nå kan rendyrke kysttrafikken. Nå gjelder det å redusere de faste kostnadene og øke belegget utenom høysesongen.

– Vi er i full gang med omstillingen, forsikrer han.

Fornøyd politiker Fylkesråd for samferdsel i Troms, Synnøve Søndergård, er også fornøyd.

– Landsdelenes interesser er godt ivaretatt. Det hadde vært uakseptabelt å legge to skip i vinteropplag, sier hun til NTB.

Hun advarer sterkt mot å bryte opp strekningen Bergen-Kirkenes i en ny anbudsrunde.

– Det er viktig for landsdelen å opprettholde strekningen Bergen-Kirkenes, slår hun fast.

NOX-kompensasjon Tilleggsbevilgningen er dels en kompensasjon for NOX-avgift for 2007 og innbetaling til NOX-fondet første halvår 2008, dels en generell kompensasjon for å sikre at selskapet kan levere tilnærmet den transporttjenesten som inngår i det offentlige kjøpet fram til en ny avtale.

Departementet godtar videre at selskapet kan legget ett skip i vinteropplag for resten av avtaleperioden mot trekk i støtten fra staten.

Ifølge en pressemelding fra Samferdselsdepartementet vil den generelle kompensasjonen bli økt ytterligere med 10 millioner kroner, noe som tilsvarer om lag uttrekket for vintersesongen 2008/2009.