Lillesand: – Vi har registrert en stort engasjement fra både velforeninger og politikere for å få dette til. Nå har vi hevet oss rundt, og i løpet av noen uker vil vi gjøre endringer i busstilbudet som jeg tror folk i langs gamle E 18 vil være svært godt fornøyd med, sier administrerende direktør i Nettbuss Sør, Anders Roger Øynes.

Det var på et drøftingsmøte i Arendal i dag at Nettbuss Sør sine ruteendringer ble gjort kjent. Her deltok politikere, beboere og busselskapet. Endringene innebærer at noen linjer vil bli opprettet og andre vil endre kjørerute.

ENDRINGENE

Linje 40, som tidligere gikk fra Grimstad til Lillesand, skal nå gå fra Grimstad til Sørlandsparken. Derifra er det mulig å bytte buss til både Kjevik og sentrum av Kristiansand.

Rute 5, som er en ekspressbuss mellom Arendal og Kristiansand, vil på kveldstid, kjøre langs RV 420. Ny Linje 39, som er ny trekantrute vil gå mellom Vestre Vallesverd, Høvåg og Rona-krysset, øst for Kristiansand. I Ronakrysset vil denne korrespondere med metrobussen i Kristiansand. På Vestre Vallesverd er det korrespondanse til Grimstad og Arendal.

GLEDE

– Dette betyr at det blir mulig for beboere på Vestre Vallesverd å komme seg med buss til jobb i Kristiansand, Grimstad eller Arendal. Nå er jeg glad, sier en av bussforkjemperne, Paul Werring.

Endringene innebærer blant annet at beboerne som bor langs den gamle europaveien fremover vil få mulighet til å reise kollektivt til både Kristiansand, Arendal og Grimstad.

SKRYTER

Werring roser busselskapets vilje til å endre bussruten i takt med ønskene fra lokalbefolkningene.

– Att vi nå for gjennomslag for mye av det vi har kjempet for, viser at det nytter å engasjere seg, sier Werrring.

Ordfører i Lillesand, Arne Thomassen (H), er også glad for endringene.

– Jeg vil gi all honnør til både fylkeskommune og busselskapet som kaster seg raskt rundt og finner gode løsninger, sier Thomassen.

Mange av beboerne var dypt fortvilet over at Nettbuss Sør droppet de fleste rutene som gikk langs gamle E 18 mellom Grimstad og Kristiansand for å kjøre raskere på motorveien. Dermed ble beboerne, som var avhengig av kollektivtransport, isolert.

VURDERTE FLYTTING

– Datteren min på 18 år vurderer flytting. Hele livssituasjonen endres for de som har basert seg på kollektivtransport, sa Trøe-beboer Cecilia Solberg, før det ble kjent at busstilbudet skulle økes.

Bussdirektør Øynes håper endringene kan tre i kraft allerede i begynnelsen av november.

– Vi opplever engasjementet som positivt. Vi er til for brukerne. Når så mange har engasjert seg har vi kastet oss rundt. Nå blir det opp til beboerne å vise at dette tilbudet har livets rett, sier Øynes.