KRISTIANSAND: Hvordan skal Kvadraturen se ut om 20 år?

Det er spørsmålet Hans Munksgaard, leder av byutviklingsenheten i Kristiansand kommune, og hans fem medarbeidere — en arealplanlegger, en naturforvalter, to sivilingeniører og en arkitekt - skal finne svaret på, etter oppdrag fra bystyret.

— Kvadraturen er en drivkraft for hele Sørlandet som bosted, handelssentrum og ikke minst opplevelsessenter. Den er landsdelens hjerte. Hvordan utvikle dette - uten at vi ødelegger? spør Munksgaard.

Fra Baneheia har han utsikt over en unik bykjerne. Ingen andre byer har en kvadratisk bykjerne med vann på tre kanter og et vakkert turområde på den fjerde. Men samtidig er Kvadraturen sårbar, ikke minst trafikkmessig.

Munksgaard er forberedt på kjeft, men ønsker debatt og diskusjon når han allerede nå avdekker litt av hva planleggerne hans jobber med:

Parkering

— Hvorfor ikke sprenge ut et nytt stort parkeringsanlegg i Baneheia? Vi vil ha folk til byen, men p-hus midt i byen tror jeg genererer for mye trafikk inne i bykjernen, sier Munksgaard.

Trafikk

— Vi må få til en ny innfartsåre til byen, fordi det i dag er få innfartsårer til byen, for få til å tåle alle utbyggingene som kommer. Vi vurderer nå en delvis undersjøisk tunnel fra Vestre Strandgate under kaia opp til Arkivet.

Hushøyder

— I citydelen av byen, altså handlegatene mellom Dronningens, Festningsgata, Tordenskjolds og Vestre må vi åpne for høyere hus. I dag er det seks etasjer, hvorfor ikke åtte, ni eller ti? Vi må ha plass til utviklingen som skal skje.

Posebyen.

— Hvorfor en død kulisseby hvor nye hus bygges som kopier av gamle? Hvorfor ikke finne noen områder som kan bygges eksperimentelt ut med moderne arkitektur. Det viktige er å vite hva vi vil - og så styre, sier Munksgaard.

Karrè

Kristiansand særpreges av kvartaler med åpne rom i midten. Munksgaard sier dette må bevares noen steder, mens andre kvartaler må få lov å bli bygget helt ned. - Kjøpesenteret Kvartal 38, som bygges nå, er et godt eksempel på god utnyttelse. Slik totalutbygging av kvartaler tvinger seg fram, og vi må styre hvordan det skal skje.

Gågater

— Handelssenteret Kvadraturen må utvikles. Gågatenettet bør utvides i etapper. Etterhvert bør Kirkegata bli gågate, i hvert fall deler av den. Også gatene mellom Markens og Kirkegata opp mot Festningsgata. Dessuten trenger vi et kjøpesenter, et handelstyngepunkt, mot Festningsgata for å spre ut handelen i hele city-delen, sier Munksgaard.

Parker

Hvordan skal de nye boligområdene i Kvadraturens randsoner utvikles? Hva med grøntområdene? Hva med barns interesser? Her kommer Munksgaard med en egen sak til bystyret i vår som vil omhandle hvor store lekeplasser og kvartalslekeplasser bør anlegges.

Strandpromenadene

Munksgaard ser for seg at strandpromenaden i Østerhavna forlenges ut til og rundt nybyggeområdene på Lagmannsholmen, langs Vestre Strangate og helt opp til jernbanen.

— Det kan bli en fantastisk innramming av Kvadraturen, sier han.

Det helt sentrale i «Fokus på Kvadraturen» blir å bevare kvartalsinndelingen.

— Den er Kvadraturens viktigste kulturminne. Den må ikke tukles med, sier Hans Munksgaard, som er sikker på at noen mener han tukler for mye allerede.

— Hvis alle hadde vært enige, hadde vi ikke kommet langt. Jeg håper derfor at hele byens befolkning engasjerer seg i Kvadraturens utvikling, sier Hans Munksgaard.