Vogntoget har stått fast i tre dager. Foto: Espen Sand
- Bilberger har ankommet, opplyser sjef for transportfirmaet Kauritel OÜ til Fædrelandsvennen. Han har fått tilsendt dette bildet av sjåføren. Foto: Kauritel OÜ
Den estlandske sjåføren er glad for å få hjelp. Foto: Espen Sand
Her settes det kjettinger på vogntoget. - Det er et under at sjåføren har kommet så langt som han har gjort, sier Hodne i Falck. Foto: Espen Sand
- Vi har opp mot 20 slike tilfeller i året, der utenlanske sjåfører havner på dårlige veier, sier Ole Myrene i Falc. Foto: Espen Sand
Her ble den estlandske traileren stående bom fast. Foto: Espen Sand

Like før klokka 13 var Falck på plass ved Mandalselva for å fjerne vogntoget som kjørte seg fast på gamleveien mellom Holum og Øyslebø i Marnardal kommune.

— Jeg er veldig glad nå, sier den estlandske sjåføren til Fædrelandsvennen.

Her har traileren endelig kommet løs. Foto: Espen Sand

Vogntoget var lastet med stålvaier, og Falck har brukt en tungberger for å få kjøretøyet løs. Bakenden på traileren hadde kjørt seg fast helt inntil fjellveggen på den smale grusveien. Etter en halvtime var vogntoget dratt opp på veien.

Derfra ble traileren geleidet på den halvannen kilometer lange strekningen til Øyslebø. Etter tre kvarter var de verste svingene passert.

Her settes det kjettinger på vogntoget. - Det er et under at sjåføren har kommet så langt som han har gjort, sier Hodne i Falck. Foto: Espen Sand

Brukte gps

— Vi har opp mot 20 slike tilfeller i året, der utenlanske sjåfører havner på dårlige veier. Dette er et problem, sier Ole Myrene i Falck.

Han leder arbeidet med å få vogntoget løs.

Den estlandske sjåføren er glad for å få hjelp. Foto: Espen Sand

— Jeg kjørte fra Mandal og skulle til Marnardal. Gps-en sendte meg ut på denne veien som etterhvert ble smalere og smalere. Nå kommer jeg verken fram eller tilbake, sa sjåføren fra Estland fortvilet til Fædrelandsvennen torsdag kveld.

Ventet på garanti

Falck Kristiansand ble bedt om å ta oppdraget med å fjerne traileren torsdag, men nektet å gjøre noe inntil de hadde fått betalingsgaranti for oppdraget.

— Vi gjør ingenting før vi har fått garanti for betaling for hele oppdraget. Firmaet har garantert for kjøring og to timers arbeid, men vi trenger mye mer enn det for å få dette vogntoget løs. Vogntoget kan stå til våren for min del, sa Terje Myrene til Fædrelandsvennen i formiddag.

Gps-en førte den estlandske sjåføren inn på den trange grusveien. Foto: Espen Sand

Falck har anslått at kostnadene ved å få vogntoget løs kan komme opp i 20.000 kroner.

Det estiske firmaet som eier vogntoget, hevdet på sin side at en slik garanti var gitt. Og ved 11-tiden ble de altså enige og bilberging kan iverksettes.