— Ja, vi har tapt penger på prosjektet. Men hvor mye får du ikke vite, det er konfidensielt, sier prosjektleder for AF-gruppen Arvid Andresen.
Følg FVN Mandal på Facebook, klikk her!
Det dreier seg i alle fall om 3,6 millioner kroner i dagbøter som entreprenøren må ut med til kommunen, siden fristen for levering av broa er brutt. Det er ti prosent av 36 millioner kroner som er sluttsummen for bro og møteplassen.
Fra nå er det kommunen som er ansvarlig for alt som har med broa å gjøre. — Jeg vil vel ikke kalle det en lettelse å levere den fra oss, men det er greit at kommunen nå overtar, sier Andresen.Han angrer ikke på at AF-gruppen tok på seg prosjektet tross mange problemer. - Vi er landets tredje største entreprenørselskap og tar hele tida stor risiko. Jeg vil heller si at vi har lært mye i prosessen, sier Andresen.
Endeløs med problemer
Det har vært en endeløs rekke av kontroverser rundt broa. For det første om den i det hele tatt skulle bygges. Blant annet var det underskriftskampanjer mot. Så ble den kraftig forsinket - både under selve byggingen i Polen og under monteringen.
Broa forsinket - igjen
Den åpnet i april i fjor så og si på dagen ett år etter at den opprinnelig skulle vært ferdig. Diskusjonen har gått høyt om rekkverket og at deler av den er lukket. Et annet stridstema har vært at kommunerevisjonen avdekket at lovverket var brutt i forbindelse med prosjekteringen av broa. Denne jobben ble verken kunngjort eller konkurranseutsatt i alle EØS-land slik reglene tilsier.
Klaffen
En solid bit av diskusjonen har dessuten vært klaffen i midten som skal slippe båter over 3,5 meter forbi. Den fungerte først nå etter en reparasjon på to millioner kroner i vinter. Det viste seg nemlig at den ikke
passet i åpningen som var laget.
Den skulle vært testet onsdag, men det vil ikke skje før senere. Men den har fungert siden januar.
— Slik sett kunne vi levert fra oss broa i januar, sier Andresen.
Befaring
Onsdag gikk han sammen med kommunalsjef Arne Wilhelmsen, prosjektleder fra Faveo Prosjektledelse Øyvind Lundberg og enhetsleder for bydrift Hallfrid Os for å se på byggverket. Det ble påpekt småting som fargenyanser og mekaniske ting som skal rettes opp
Bybroa ytterligere forsinket
Dessuten gjenstår forhandlingsrunder mellom kommunen og AF-gruppen om sprik i antall tonn stål som er brukt. Man er nemlig ikke enige i hvor mye som ble bestilt i utgangspunktet og hvor mye som faktisk ble brukt. Her spriker det et par millioner kroner mellom hva AF-gruppen mener kommunen skal betale og hva kommunen er villig til å betale.
Ikke avklart
Ennå er det ikke avklart når klaffen i midten skal heves og senkes.
Svindyrt å passere broa
— Vår mening er at klaffen skal åpnes kun på bestilling, og at dette er noe som båteierne skal betale for, sier havnekonsulent Petter Thilesen.Han sier det blir opp til havnestyret å bestemme hva det skal koste å få den hevet. Tidligere har det vært antydet at det skal koste 800 kroner på dagtid på hverdagene og 2000 kroner på kveldstid og i helgene.
Vil ha næringslivet med
Ordfører Tore Askildsen har fridd til næringslivet for å få betalt sluttførelsen av møteplassen. Dette er et møtested på bysiden av bybroa som i dag kun er et grått dekke.
En byggekomité ønsker et oransje sklisikkert dekke på den med sitteplasser.
— Det gjenstår to millioner kroner for å få dette og området ellers ferdig. Jeg har fått positive signaler fra næringslivet om at de kan være med på å spleise sammen med kommunen, uten at jeg har fått løfter, sier Askildsen.
Om bystyret vil gå med på å bruke penger på møteplassen i år, gjenstår å se. Store deler av bystyret er motstandere av hele møteplassen. Blant har bystyrerepresentant Paul Storholt (Frp) kalt den «oransje søppel».
I tillegg ønsker ordføreren å få fylkeskommunen til å gjøre sikringstiltak mellom broa og veien for 500.000 kroner.