Arbeiderne fra finske Ruukki startet mandag forberedelsene til reparasjonene av klaffen som skal åpne og lukke broa. Maksimalt fem uker skal jobben ta. Foto: Jarle R. Martinsen

— Det er forsikringsselskapet til Rambøll som har prosjektert broa som tar kostnadene, sier prosjektleder for broa Øyvind Lundberg i Faveo Prosjektledelse.

Det handler om å få ordnet klaffen midt på broa. Når den åpnes, kan båter over 3,5 meter passere oppover elva. Men klaffen viste seg å være for lang da broa sto ferdig montert over elva i fjor vinter.

— Nå skal vi fjerne 6,5 centimeter av klaffen slik at den passer, forteller Lundberg.

Broa stenges

I maksimalt fem uker vil arbeidet foregå, og broa vil være stengt i denne perioden. Klaffen vil delvis være heist opp slik at arbeidet med forkortelsen kan utføres.

AF-gruppen er entreprenøren bak bybroa. De vil måtte ta et betydelig tap for prosjektet. Bare dagbøtene de får på grunn av forsinkelsene, er på 3,5 millioner

kroner. Det er ti prosent av det broa koster Mandal kommune.

Ikke klart

Nøyaktig hvor stort tapet blir for AF-gruppen, er ikke klart. Først når reparasjonene som nå gjøres er ferdige, vil de sette seg ned med Mandal kommune og bli enige om endelig sluttoppgjør.

— Det er derfor alt for tidlig å si hva vi ender med opp til slutt, sier prosjektdirektør Bjørn Lyngvær i AF-gruppen.