Regjeringen vil i sitt reviderte statsbudsjett legge inn ekstra planleggingsmidler til hele strekningen Varoddbroa — Lyngdal grense. Inkludert ringveien utenom Kristiansand.

Det bekrefter statssekretær Bård Hoksrud (Frp) overfor Fædrelandsvennen.

europaveien2.jpg Foto: Kjetil Reite

— E 39 er en viktig strekning som har vært beskjedent behandlet, og vi ønsker å komme i gang med en utbygging, sier han til Fædrelandsvennen.På Frps landsmøte i helgen ble dette mottatt som en svært viktig seier for regionen.

— Klarer vi å gjøre de riktige grepene nå framover, vil vi kunne få et kjempeløft for regionen, sier Åse Michaelsen som sitter i Stortingets samferdselskomite.

Veiselskap

Michaelsen mener bevilgningen viser at regjeringen nå vil prioritere firefelts vei fra Kristiansand til Lyngdals grense. En rask utbygging er likevel avhengig av ferdige planer og at strekningen blir med i det planlagte statlige veiselskapet.

På Frps landsmøte kjemper medlemmer fra hele landet om å få sine veiprosjekter inn i selskapet som skal sikre raskere og sammenhengende veiutbygging.

— Vi må slåss mot andre fylker som også skal ha sine veistrekninger inn. Klarer vi å ha planene klare, er sannsynligheten stor for at vi kan komme med der, sier Michaelsen.

Bevilgningen kan blant annet kan bety en raskere utbygging av ringveien utenfor Kristiansand. Denne har vært planlagt utbygd fra rundt 2024. Men friske planleggingsmidler og det at den blir en del av en sammenhengende utbygging i et nytt selskap, kan bety langt raskere byggestart.

— Selskapet skal prioritere hovedfartsårer som knytter de store byene sammen, og det skal ha fokus på sammenhengende veiutbygging, så Kristiansand - Lyngdal grense er en god kandidat, sier Michaelsen.

Viktig strekning

Ifølge prosjektleder for ringveien utenfor Kristiansand, Nils Ragnar Tvedt, kan strekningen være ferdig klar for bygging i 2018. Gruppeleder for Høyre i Kristiansand, Hans Otto Lund, mener man må kunne klare å få en utbygging så tidlig som 2017. — Men det er tross alt bare penger til planlegging dere får?

— Ja, men det er et viktig signal om at regjeringen prioriterer denne strekningen. Og har vi ikke planene på plass, vil vi heller ikke få penger, sier Lund.

Mulighet

Statssekretær Bård Hoksrud har tidligere omtalt Kristiansand - Stavanger som en god kandidat for å bli med i det nye veiselskapet.

Samferdselssjef i Vest-Agder, Vidar Ose, sier at med de ekstra bevilgningene som nå kommer, kan en sammenhengende trase mellom Varoddbroa - Lyngdal grense være klar allerede innen neste sommer.

Så vil videre utbygging være helt avhengig av hvordan det nye veiselskapet blir og hvor mange penger Stortinget bestemmer skal legges i det.

Åse Michaelsen vil jobbe for firefelts vei helt fram til bomstasjonen på Kvinesheia.

— Dette har fylkestinget enstemmig vedtatt å støtte opp under. Nå er det opp til kommunene å få fortgang i sine planer sånn at vi er klare når toget går. Vest-Agder skal stå i første rekke på perrongen.