— Det er trist at festtalene ikke gir seg utslag i at flere får utdannet seg, sier lærer på 7. trinn på Furulunden skole i Mandal, Gjermund Flatebø. Han vil gjerne utdanne seg innen naturfag, men det kan han bare glemme.

Følg FVN Mandal på Facebook!

For i Mandal fikk 71 prosent avslag på sin søknad om videreutdanning i fjor. Det er markert over Vennesla der 53 prosent fikk et nei.

Basisfag

Ordningen med videreutdannelse for lærerne heter «Kompetanse for kvalitet». Hensikten med utdannelsen er å gi lærerne tilstrekkelig med kompetanse og studiepoeng til å undervise i ulike fag. Det gjelder spesielt basisfagene norsk, matematikk og engelsk.

Det er trist at festtalene ikke gir seg utslag i at flere får utdanne seg

Kommunene og staten deler på regningen for å sette vikar inn mens læreren utdanner seg, omlag 50 prosent hver.

Men i realfagene, mattematikk og naturfag, betaler staten opp mot 70 prosent av regningen.

Ingen hensikt

Flatebø ønsket å videreutdanne seg i naturfag.

— Da fikk jeg vite av rektor at jeg godt kunne søke, men at det ikke hadde noe hensikt så lenge det ikke var innen basisfagene, sier han.

Han undres derfor på om kommunen prioriterer nettopp disse fagene fordi det er dette skolene blir målt etter i de nasjonale prøvene.— Stemmer det, kommunalsjef for oppvekst i Mandal kommune, Erik Tronstad?

— Nei, det er ikke vårt fokus. Vi er opptatte av å øke lærerutbyttet spesielt i basisfagene. Men det vil jo igjen bety bedre resultat på eksamen, standpunktkarakterer og de nasjonale prøvene, sier han.

Vil prioritere

Tronstad sier at årsaken til at så få har fått positivt svar ikke først og fremst er økonomi.

— Nei, det er mer at vi ønsker å styrke oss i matte, norsk og engelsk, særlig på ungdomsskolene. Jeg har hatt en tett dialog med rektorene om en slik prioritering, sier han. Han sier likevel at han har eksempler på lærere som har fått videreutdanne seg innen andre fag, som for eksempel rådgivning.

Ikke alene

Mandal kommune er aldeles ikke alene om å avslå ønskene om utdannelse på Sørlandet. Etter Mandal og Vennesla kommer disse (avslag i prosent i parentes): Søgne (50), Birkenes (43), Arendal (37), Flekkefjord (33), Audnedal (33), Risør (33), Froland (29), Sirdal (29), Kvinesdal (20), Lyngdal (20), Songdalen (17), Farsund (17), Kristiansand (11), Lillesand (4).

I de andre kommunene har alle fått klarsignal til videreutdanning. Det gjelder for eksempel Grimstad der 16 lærere søkte og alle fikk positivt svar. Totalt sett søkte 416 lærere om ordningen i fjor — 105 fikk nei.

Topp motivert

For Gjermund Flatebø har ikke mangel på videreutdannelse hatt noe å si på motivasjonen.

Jeg synes jeg har en fantastisk jobb

— Nei, jeg synes jeg har en fantastisk jobb og er topp motivert. Men det er nok noen av mine kolleger som ikke føler de blir verdsatt nok når videreutdannelse ikke prioriteres tross støtteordningene. Det bør politikerne tenke over når de lager sine budsjett, sier han.

Han sier han vil søke til høsten i håp om da å bli prioriterte.

Trenger videreutdanning

Hovedtillitsvalgt for Utdanningsforbundet i Mandal kommune, Silje Gran Aanensen, sier hun for så vidt kan forstå at så mange lærere får avslag om videreutdannelse i en kommune med så dårlig råd som Mandal.

— Likevel burde dette prioriteres. Det settes høyere krav til lærernes utdannelse slik at de kan undervise spesielt i norsk,

engelsk og matematikk. Når staten samtidig har en raus støtteordning er det synd at så få får muligheten, sier hun.

Hun forteller at ordningen er slik at lærerne får 37 prosent permisjon for å videreutdanne seg. — Men utdannelsen tar halve deres tid. Med andre ord investerer de mye av sin fritid i tillegg til utdannelsen, som forteller sitt om hvor mye de ivrer for jobben sin, sier Aanensen.

Hun sier likevel at hun ikke tror politikerne bevisst ønsker å nedprioritere skolen.

- Nei, dette handler om dårlig kommuneøkonomi som sådan. Men det rammer jo til slutt elevene, sier hun.