KRISTIANSAND: — Dette er for dårlig, sier skoledirektør Marie Føreland i Kristiansand kommune.

En av ti elever i ungdomsskolen svarer nemlig at lærerne sjelden eller aldri kommer tidsnok til timen. En av fire svarer at lærerne bare kommer tidsnok av og til.

— Vi har tatt dette opp i rektorkollegiet. Disse tallene er ikke noe vi kan være bekjent av, sier Føreland.

Tallene kommer fram i elevundersøkelsen som er gjennomført over hele landet. Elevene i Kristiansand svarer omtrent likt med elevene i resten av landet: De opplever rett som det er at lærerne kommer for sent.

Skjerpe seg

Problemet blir nå tatt tak i.

— Dette er noe det burde være lett å få gjort noe med. Det burde ikke være noe problem å få dette på plass, sier Føreland.

Det er rektorene også innstilt på.

— Når du ser på tallene, så er jo det et rimelig krav, sier John Nelvik Lie, rektor ved Holte skole i Randesund.

Fædrelandsvennen er med når en av gruppene på åttende trinn skal komme til ro.

— At lærerne er tidlig til stede er noe vi legger vekt på, og som vi har tatt opp i samlet kollegium, sier Nelvik.

På Holte skole har lærere fått beskjed om å komme mer presis. Det samme har elevene.

— Når dagen starter, så står elevene ved pultene sine. Det har ikke noe med kadaverdisiplin å gjøre. Det handler om å få samlet elevene og få kommet raskt i gang, sier lærer Dag Grimstad.

— Og vi er kjempeflinke til å komme til ro, men det er kanskje litt forskjell på guttene og jentene, sier Jeanett Moen.

På plass Skolekontoret i Kristiansand har ikke satt noe klart mål for hva de mener resultatet skal bli neste gang elevene blir spurt om de synes lærerne kommer tidsnok til timen.

Men Føreland forventer at det bedrer seg.

— Mitt hovedargument er at det er lærerne som skal ha kontrollen. Og for å få til det, er det en god ting at lærerne er der når elevene kommer inn. Og det er det også mange lærere som gjør, sier Føreland.

Ved noen skoler i Kristiansand må lærerne være på plass i klasserommet før elevene kommer inn.

— Det er en god måte å gjøre det på. Men hvordan skolene organiserer dette, må hver skole finne ut av selv, sier Føreland.

Hun legger til at for skolekontoret sin del er det viktigste med elevundersøkelsen at de har anledning til å se hvor fornøyde elevene på hvert klassetrinn er med sin skole.

— Da har vi anledning til å kunne gå konkret inn og se hva hver skole må ta tak i, sier Føreland.