LILLESAND: — Vi har veldig fokus på dette, men kan selvsagt ikke gi noen garantier mot uhell, sier prosjektleder Nils Ragnar Tvedt i Statens vegvesen.Gjennom Lillesand og inn i Vest-Agder går det et stort belte med sulfidholdig fjell.Arbeid i problemfjellet har flere ganger ført til forurensning, surt vann og omfattende fiskedød, som i Moelva.Vegvesenet har gitt oppdraget med å bygge ny motorvei til Agder OPS. Direktør Finn Aasmund Hobbesland i Agder OPS legger ikke skjul på at selskapet har påtatt seg en risiko ved å sprenge seg gjennom sulfidbeltet i Lillesand.Agder OPS skal både bygge veien og drifte så vel vei som massedeponier i 25 år fra veien står ferdig.- Vi vet ikke hvor mye sulfidholdig fjell vi må gjennom. Det som er sikkert, er at sulfidstein må pakkes ned i sikrede deponier for å hindre avrenning til bekker og vann, sier Hobbesland.Rundt 1,5 millioner kubikkmeter sulfidholdig overskuddsstein skal fraktes ut av tunneler og anleggsområdet for øvrig.Steinen skal lagres i flere spesialtilpassede og overvåkede deponier. I lengre tid har det blitt tatt vannprøver i bekker, elver og vann som kan få avrenning fra deponiene.Sulfidholdig stein skal pakkes ned i deponiene og det bygges omfattende drensystemer og kalkingsanlegg.I alt legges det opp til 22 massedeponier, hvorav fem av deponiene kan inneholde sulfidholdig stein. Sulfiddeponiene skal ligge i Lillesand.250.000 kubikkmeter sulfidholdig stein skal deponeres ved Haufjell i Kaldvellfjorden. Deponering av sulfidstein i sjødeponi anses som gunstig. Deponiet muliggjør anleggelse av småbåthavn.På Stordalen og Gaupemyr anlegges to deponier i sammenheng. Alene har disse plass til én million kubikkmeter stein. Deponiene blir samtidig en utvidelse av industriområdet på Gaupemyr.Det er avsatt et 72 dekar stort areal i Mannfalldalen ved Kjerlingland i Lillesand til sulfidholdig stein.I Urdalen klargjøres for tiden et større deponi på 40 dekar. Her er det bygd et basseng og en målestasjon for å overvåke tilsig til Kviksvann.De pålagte tiltakene om sikre deponier må utføres før byggingen av E 18 settes i gang. Det krever utslippstillatelsen for veianlegget.Agder OPS har for øvrig laget et miljøkontrollprogram, som er sendt Fylkesmannen for godkjenning.helge.corneliussen@fvn.no