KRISTIANSAND: Det kommer frem i den redegjørelsen som Haartveit legger fram for Havnestyret i ettermiddag klokken 15.— I ettertid angrer jeg på at jeg ikke insisterte overfor Color Line på at avtalen skulle endres. Da hadde vi unngått den siste tids presseoppslag, sier Haartveit til Fædrelandsvennen.- Men er det vanlig å hoppe over klare juridiske råd man selv har bedt om å få?- Nei, men vi gjorde heller ikke det. Vi har fulgt dem og gjort klart overfor Color Line at konkurransereglene gjelder, foran avtalen vi hadde med Color Line. Derfor har ikke dette praktisk betydning, sier Haartveit.Saken ble aktualisert av at konkurrerende MasterFerries med Svein Olaf Olsen i spissen har følt seg forskjellsbehandlet og motarbeidet i forhold til anløpstider. Olsen avslørte at Color Line hvert år betaler millionbeløp for en avtale som blant annet inkluderer fortrinnsrett til havna og temrinalarealet. Blant annet heter det i avtalen at havna skal sørge for at ikke andre ferjerederier trafikkerer havna samtidig med Color Line.I redegjørelsen til havnestyret forteller Haartveit at han selv reagerte på de to avsnittene i avtalen om «Color Lines disposisjonsrett til Terminalarealet» og «Color Lines førsterett til å operere ut fra Kristiansand havn».Han ba derfor advokatfirmaet Tofte&Co komme med en juridisk betenkning.Advokatfirmaet kom med klare konklusjoner om at avtalepunktene var problematiske i forhold til konkurransereglene og at de måtte forandres.Haartveit forsøkte å få dette til, men da Color Line insisterte på at avtalen ikke skulle endres, godtok Haartveit det, selv om han poengterte overfor Color Line at konkurransereglene måtte gå foran.Det er her han angrer på at han ikke sto hardere på.Leder i havnestyret Else Tellefsen (Ap) sier at havnedirektørens handlemåte ikke er kritikkverdig, og hun har fortsatt full tillit til ham.- Havnedirektøren har håndhevet konkurransereglene. Det står fast, selv om avtaleteksten ble som den ble. Formelt burde avtalen vært endret, men i praksis har havna forholdt seg til lovens krav, sier hun.Havnedirektøren arbeider nå mot Color Line for å få til nye forhandlinger og en ny avtale som er i harmoni med reglene.