KRISTIANSAND: Flere hundre sørlendinger ble sittende fast på Gardermoen i flykaoset fredag. James Karlsen var en av dem.— Vi ble fortalt at Kjevik var stengt og at det flyet som skulle gått til Kristiansand ikke kunne lande. Derfor ble Kjevik-flyet sendt til Trondheim isteden, forteller Karlsen. Forvirring

Dermed måtte han og flere hundre andre se på at flyet tok med seg passasjerene som skulle til Trondheim i stedet. Fædrelandsvennen har snakket med både tårnet og Avinor på Kjevik, som kan bekrefte at flyplassen var åpen hele fredag kveld. Samtidig rådet forvirring og kaos på Gardermoen. - Det gikk mange rykter om hva som skjedde. Vi var mange som fikk høre at Kjevik var åpen, sier Karlsen. Sørlendingene fikk lite informasjon om hva som skjedde. Brøt sammen

— Vi var der ute fra klokken 19.00 til 23.00 uten å få beskjed om noe som helst. Hele systemet brøt totalt sammen. Ingen i SAS gadd å gi oss informasjon om hotell eller noe. Bagasjen vår lå slengt rundt omkring i ankomsthallen, og det var håpløst å finne vår bagasje. Til slutt måtte vi komme oss inn til Oslo på egenhånd og finne hotellrom selv, sier Karlsen.- Det må kunne gå an å gi skikkelig informasjon til folk, sier Jan Roger Normann.Passasjerene fikk beskjed om å beholde roen.- Vi fikk beskjed om å være tålmodige. Men det er frustrerende når du ikke vet noe og flyet bare står der på gaten, sier Jens Kristian Fosse. De vil gjerne understreke at det ikke er på grunn av været de er sinte. - Det er helt greit at det er dårlig vær, men det går ikke an å la flere hundre mennesker sitte helt forlatt og overlatt til seg selv, sier Karlsen. SAS beklager

Begge fylkesordførerne i Agder-fylkene var også på reisefot fredag kveld.- Vi fikk beskjed om at det ikke gikk an å lande på Kjevik. Det var heller ikke mulig å skaffe nok busser, fordi NSB brukte så mange, sier fylkesordfører Oddvar Skaiaa i Aust-Agder. SAS Braathens beklager de kaotiske tilstandene, men kjenner ikke til Kjevik-usannheten.- Jeg vet at det var kaotiske tilstander på Gardermoen, og dette høres ikke bra ut. Det er veldig uheldig hvis de har blitt feilinformert, men jeg har ikke spekulere i hvorfor. Alt jeg kan si er at flyene våre flyr i mønstre, og bildet er stort og komplekst. I en slik situasjon som på fredag blir problemene mangedoblet, sier informasjonssjef Kenneth Vikse i SAS Braathens. Han ber de berørte ta kontakt med kundesenteret for å få tilbake utgiftene de hadde i forbindelse med kaoset.- Vi beklager så mye, men dette skal vi ordne opp i, sier Vikse. mari.horve@fvn.no