— De har verken svart på mail eller på henvendelser på telefon, og det virker som de har gått under jorda, sier Guro Siljan hos Forbrukerrådet.

Siljan har behandlet saken for Forbrukerrådet, og det er tydelig at dette rammer flere russ enn først antatt.

Hundrevis av klager I forrige uke skrev Fædrelandsvennen om Morten Aarvik Rønneberg , som var en av mange russ som ikke har fått levert russekortene han har kjøpt og betalt hos leverandøren, Stokke Trykk.

Etter dette har flere personer henvendt seg til avisen med klager på samme firma. Hos Forbrukerrådet har også henvendelsene fra skuffede russekortløse russ strømmet på.

— Torsdag og fredag fikk vi over hundre mail fra russ som har spørsmål angående Stokke Trykk, noe som bekrefter mistanken vår om at dette gjelder veldig mange, sier Guro Siljan hos Forbrukkerådet.

Forbrukerrådet sendte brev I forrige uke sendte hun et brev til trykkeriet, hvor hun gjorde dem oppmerksom på kundenes rettigheter og at saken kan bli tatt videre til Forbrukertvistutvalget om de ikke imøtekommer kravene fra russen.

I brevet stod blant annet dette å lese:

Vi gjør oppmerksom på at kunder som ikke mottar bestilte varer til avtalt tid, har rettigheter etter forbrukerkjøpsloven. Loven gir forbrukere rett til å heve hele kjøpet ved vesentlig forsinket levering, eller kreve utgifter til dekningskjøp hos en annen leverandør erstattet.

Dette brevet har Siljan og Forbrukerrådet ikke mottatt noen respons på.

Har fått "papir-russekort" - Vi har jobbet på spreng med å få svart all russen og gjøre dem klar over sine rettigheter. Vi har også fått tilbakemelding fra noen om at de har mottatt russekort på vanlig tynt papir, og ikke på papp. Dette er jo en dårlig erstatning, sier Siljan.

17. mai og høydepunktet av russetida nærmer seg, og Siljan innser at håpet er ute for russen som ennå ikke har mottatt sine russekort.

— Noen tar kanskje til takke med de tynne papirkortene og synes det er bedre enn ingenting. Men for oss er det veldig viktig at de er klar over at de har rettigheter, og vi oppfordrer alle som har opplevd problemer til å kontakte oss, sier Siljan.

Kan bli erstatningspliktige Om Stokke Trykk ikke besvarer henvendelsene fra Forbrukerrådet og heller ikke imøtekommer kundenes krav, kan saken bli tatt videre til Forbrukertvistutvalget, og da kan firmet få en dom på seg og få et erstatningskrav overfor de kundene som ikke har fått varene de har betalt for.