OSLO: — Den kan forstyrrer bilføreren og forårsake kollisjon eller utforkjøring, sier Margrethe Aflangrud i skadeforsikringsselskapet If.

Onsdag før skjærtorsdag og langfredag er, sammen med fredag før palmesøndag, de mest skadeutsatte påskedagene på norske veier. I snitt har påsketrafikken de siste årene ført til sju tapte liv og over 260 personskader.

– En løs gjenstand i bilen – for eksempel et kamera – vil ved kraftig nedbremsing og absolutt stopp ha både en forstyrrende og ødeleggende effekt, sier trafikkforsker Dagfinn Moe ved SINTEF.

Hardhet avgjør skaden

Tyngden og hardheten på gjenstanden vil avgjøre skadevirkningene. For eksempel vil et kamera, som veier rundt et halvt kilo, ha en dødelig effekt hvis det blir «skutt» ut fra baksetet eller bakvinduet og treffer et bakhode i 50-60 kilometers fart. Dette er viktig å tenke på når man pakker bilen, sier Dagfinn Moe.

– Vi har sett eksempler på at tunge gjenstander som slynges fram i kupeen med stor kraft kan gi alvorlig personskade. Baksetepassasjerer som sitter uten nakkestøtte er spesielt utsatt. En brå og kraftig knekk på nakken kan i verste fall skade selve ryggmargen og gi varige lammelser. Ved bruddskader helt øverst i nakken kan pustesenteret lammes og gi livstruende skade, sier Moe.

Margrethe Aflangrud, som er leder for personskadeavdelingen i If, sier at den største risikoen ved løse gjenstander er ikke den direkte skade på passasjerer, men muligheten for at de kan forstyrre føreren og forårsake kollisjon eller utforkjøring.

Høyt stressnivå

Stor trafikk og høyt stressnivå for å komme til reisemålet for påsken, øker risikoen for bilulykker.

– Det er viktig å være klar over at en fullpakket bil gir trege forbikjøringer. Dermed oppstår høyere risiko for møtekollisjoner. Vel to tredeler av de alvorligste personskadene som meldes inn til oss, skyldes møtekollisjoner og utforkjøringer, sier Aflangrud.

Trafikkforsker Dagfinn Moe minner om at en person som ikke bruker bilbelte underveis også er en løs gjenstand.

– Det er verdt å huske at en person på 70 kilo i baksetet tilsvarer en vekt på over to tonn ved en brutal bråbrems. Voldsomme krefter utløses – man kjører egentlig rundt med elefanter i baksetet uten å tenke over det. Baksetepassasjerer uten bilbelte utgjør en stor risiko både for seg selv og for andre passasjerer i bilen, sier trafikkforsker Dagfinn Moe ved SINTEF.