SØGNE: — Det er ingen vi kjenner som holder fartsgrensen. Alle kjører på plan inn til Høllebrygga, hevder Magne Lia, som er murer av yrke.

Sammen med tømrer Audun Abrahamsen fnyser han av fem knops-grensen innenfor 50 meter fra land, som Søgne kommune innførte fra 20. mai.

De tar mange oppdrag til sjøs, og med dagens tempo i byggebransjen har de ikke tid til å lunte i fem knop ut til holmene.

INGEN EFFEKT

  • Vi har dårlig tid, reiser fram og tilbake for å hente materialer. Og når vi går ut ved 07-tiden er det ikke et menneske å se. Det sier seg selv at vi ikke kan holde fartsgrensen, mener Audun Abrahamsen, som bedyrer at han opptrer forsvarlig til sjøs.

Ifølge de to kameratene vil den nye fartsforskriften ikke ha noen effekt mot de alvorlige båtulykkene, som helst skjer nattetid - i beruset tilstand.

— Det skapes bare en haug lovbrytere, mener Lia, som finner det formildende at kommunen satte grensen til 50, og ikke 100 meter.

De mener det gamle regelverket var godt nok, med knopgrense i visse, tett trafikkerte områder. For øvrig måtte båtfører vise generell aktsomhet.

Det ville hatt langt større effekt om kommunen fikk sin egen politibåt.

  • Når politibåten forlater Kristiansand i retning Søgne, går det på sms blant ungdommene. Det roer seg som regel på Høllefjorden innen patruljen kommer, forteller Magne Lia.

Han synes det er tåpelig at 16-åringer kan føre et fartsmonster til sjøs, uten noen form for opplæring.

ENKLE REGLER

— Hvis forskriften byr på problemer og store utgifter for håndverkerne, er det interessant at de ikke kom med noen merknader da den var på høring, uttaler havnesjef Dag Arntsen i Søgne til Fædrelandsvennen.

Han poengterer at forskriften kun gjelder i perioden 1. mai til 31. august.

— Det er mye uvettig kjøring, og behov for et presist regelverk. Hvis vi ikke trodde det ville gi noen effekt, hadde vi ikke innført den, sier Arntsen, som får et klapp på skulderen av lovens lange arm.

— Vi er glade for å ha et enkelt regelverk å forholde oss til, sier koordinator Ove Austenaa ved sjøtjenesten i Agder politidistrikt. Han er ikke enig i at alle ulykker skjer om natten, og ville gjerne utvidet knopgrensen til 100 meter fra land.

— Av sikkerhetsmessige grunner. Mange tror du kan snu på femøringen med en båt, men det gjør du ikke, bedyrer Austenaa.

Fra i dag er alle distriktets fire politibåter i drift. Kristiansand og Søgne deler på den ene, og koordinatoren kan ikke love hyppigere patruljering vestover.

Rutebåten i Søgne har fått dispensasjon fra knopgrensen, og det samme vurderes for skjærgårdstjenesten.