GRIMSTAD: — En vellykket demonstrasjon. Vi plasserte senderutstyr i en brannbil og fulgte utrykningen på et digitalt kart. Systemet er så nøyaktig at vi faktisk kan se hvilken side av veien utrykningsbilen kjører, forteller direktør Trond Rudberg i Telenors Forretningsutvikling.Målet med systemet er å få bedre samhandling mellom deltagere i redningsarbeid, mer effektiv kommunikasjon i livs- og tidskritiske situasjoner for å kunne spare liv og lidelser.Utviklingsavdelingen i Grimstad skal jobbe med utvikling av programvare for systemet og tilpasse terminalutstyr for bruk i utrykningskjøretøyer. Foreløpig skal ingen utrykningskjøretøy på Sørlandet bruke utstyret i virkelige nødssituasjoner. Et pilotforsøk skal foregå i Trøndelag hvor politi, brannvesen og ambulanser kommunikasjonsmessig skal kobles sammen ved ulykker.- Systemet gjør det mulig å oppspore nærmeste UP-bil i forbindelse med ulykker, slik at hjelpen kommer fram så tidlig som mulig. Det flotte med systemet er at politi, brannvesen og ambulanse plottes inn på det samme kartet. Vi vil kontinuerlig teste utstyret og har kjøpt inn en varebil som får montert senderutstyr. Med denne bilen kan vi «leke» utrykningskjøretøy, legger Rudberg til.Foreløpig er fire personer engasjert på heltid i Grimstad, men det kan bli flere. 12-15 personer er involvert på landsbasis med å videreutvikle systemet og lage programvare. Telenor håper på salg til Europa. EU har gjennom Schengen-avtalen pålagt bruk av felles kommunikasjonssystem (TETRA) for blant annet politi og tollsamarbeid.- Norge har ikke besluttet å investere i systemet, men en bevilgning vil trolig bli satt opp i statsbudsjettet for 2002. Det vil ta fra tre til fem år å få landsdekning. Et ferdig utbygd system vil koste tre til fire milliarder kroner.