KRISTIANSAND: Hver fjerde elev i sjuende klasse har problemer med lesingen. Problemene er så store at skoleetaten er bekymret for elevene.Tendensen er at leseferdigheten har gått ned. Andelen elever som det er grunn til å bekymre seg for, har blitt større de siste årene, sier Britt Jensen ved Pedagogisk senter i Kristiansand.Undersøkelsen viser altså at det er grunn til å bekymre seg for 24,6 prosent av elevene på sjuende klassetrinn. De har gjort det så dårlig på oppgavene at de er kommet under den «kritiske grensen». Dårlig tendens Skoleetaten har undersøkt leseferdighetene til samtlige sjuendeklassinger i Kristiansand. Resultatene fra Kristiansand er sammenlignet med nasjonale undersøkelser fra 1994 og 2001. De samme oppgavene er brukt i begge undersøkelsene. Noen av de mest sentrale funnene er disse:40,4 prosent hadde alt rett i 1994, andelen sank til 32,8 prosent i 2002.20 prosent lå under den kritiske grensen i 1994, andelen økte til 24,6 prosent i 2002.Elevene i Kristiansand er best på å få med seg innholdet i tekster med tema fra naturfag og samfunnsfag.Elevene i Kristiansand er dårligst på å få med seg innholdet i skjønnlitterære tekster.Om de gode elevene er blitt bedre, sier ikke undersøkelsen noe om. Flinke gutter Mens mange undersøkelser blant skolebarn viser at jentene er flinkere enn guttene, er ikke det tilfelle med undersøkelsen som er gjort i Kristiansand. Mens gutter og jenter er omtrent like flinke når det gjelder å lese raskt og få med seg mye, drar guttene forbi jentene på andre områder. På oppgaver der elevene har jobbet med tekster om næringsstoff og olje, har guttene gjort det best.Før var guttene langt under jentene. Nå ser vi altså en tendens til at guttene blir bedre. Det har vi aldri opplevd tidligere, sier Britt Jensen.På en av oppgavene som var gitt, var kun 18 prosent av guttene så dårlige at de kommer under den «kritiske grensen». Hos jentene kom derimot 25 prosent under den «kritiske grensen». Nye vaner Elevene i grunnskolen er nødt til å lese mer enn det skolen krever for å få gode nok leseferdigheter. Det fastslår Senter for leseforskning i Stavanger i forbindelse med den nasjonale undersøkelsen som ble gjort i 2001.Problemet er derfor at elevene ikke leser nok utenom skolen. Da driver de med helt andre ting.De negative endringene kan således også ha sammenheng med endrede lesevaner hos elevene. Man vet at lesing som fritidsaktivitet har fått større og større konkurranse fra for eksempel fjernsyn video og data.