KRISTIANSAND: — Jeg regner med at arbeidet starter 1. mars og at det vil ta fire døgn, sier Theodor Maurstad i Ship & Offshore Surveyors AS.Kristiansandsselskapet er engasjert av Justisdepartementet til å lede arbeidet med å heve hurtigbåten «Sleipner», som forliste så tragisk på vestlandskysten før jul. Maurstad er prosjektleder og skal være om bord i Stolt-Rockwaters halvt nedsenkbare kranfartøy «Regalia» mens jobben pågår, sammen med hele havarikommisjonen. Skulle det oppstå kritiske situasjoner underveis, har han siste ord når valg må treffes.- Det tas i bruk fjernstyrt miniubåt med kamera, og vi sender dykkere inn i vraket før hevingen. De skal søke etter omkomne, sjekke skroget med tanke på løftet, samt hente opp en del elektronikk fra broen. Der kan det være viktige spor for kommisjonen, og det er viktig at overgangen fra vann til luft skjer i kontrollerte former, forteller Maurstad om den siste fasen før «Sleipner» skal lettes fra bunnen.Når det skjer, skal vraket løftes i flere stropper, og det skal monteres et nett under hele skroget for å unngå å miste gjenstander som måtte falle av. To store kraner om bord på «Regalia» skal i sving.- Vi kjenner ikke tilstanden til vraket. Det kompliserer saken. Hovedproblemet blir simpelthen å få lettet «Sleipner» fra bunnen, sier Maurstad.Når ulykkesskipet er brakt opp, skal det legges på en supplybåt og fraktes til en stor hall på Stord for nærmere undersøkelse.Shipping

Ship & Offshore Surveyors AS tilhører de overlevende shippingvirksomhetene i Kristiansand.- Det var en helt annen aktivitet på 70-tallet, minnes Jan L. Gabrielsen. Sammen med Maurstad utgjør han halve selskapet, med tilhold i Kompasshuset i Østre Strandgate. Der hadde de blant annet den fordums Skipskredittforeningen og et lokalt rederi som naboer inntil for noen år siden.- Våre oppdragsgivere er som oftest forsikringsselskaper. Vi tar oss av den tekniske havaribehandlingen og deres interesser generelt, samtidig som vi skal bidra til at den forsikrede får korrekt oppgjør. At vi er blitt brukt så mye som vi har gjennom mange år, må vil vel få lov til å tilskrive faglig kompetanse og integritet, sier Jan L. Gabrielsen og undertrykker litt av den sørlandske beskjedenheten et øyeblikk.Selv er han sivilingeniør i maskinfaget med mange års internasjonal forsikringspraksis før han etablerte firma i 1977, Theodor Maurstad seilte som maskinsjef for Skjelbreds Rederi inntil siste båten i flåten firte flagget i 1985.