MANDAL: — Vi skal nå undersøke om det skipstekniske kontrollsystemet fungerer slik det skal, og alt tyder på det, sier kapteinløytnant John Vonli. Han sier testene er så vellykkede at det bare er nødvendig med en dag på sjøen, og ikke tre dager, slik planen var.«Snøgg» skal nå på land igjen og få montert våpenkontrollsystemet - et arbeid som Umoe Mandal vil bruke året ut for å få ferdig.14 båter

I alt er det 14 Hauk MTB-båter som skal oppgraderes. For Umoe Mandal er kontrakten verdt 100 millioner kroner. På det meste vil om lag 20 operatører og ingeniører arbeide med dette arbeidet.Moderniseringen dreier seg om å skifte ut det gamle styringssystemet for våpen om bord, gi dem nytt kommunikasjonssystem og nytt navigasjonssystem. Fartøyene skal også oppgraderes skipsteknisk. Det dreier seg om et helt nytt motorkontrollsystem og et nytt ventilasjonssystem med air-condition.Umoderne

Båtene ble bygd i perioden 1977-1981 og er etter hvert blitt håpløst umoderne. Det er derfor et svært nødvendig opphold på Umoe Mandal som nå skjer.På det meste vil fire båter være på Kværner Mandal samtidig. Prosjektet når sitt topp-punkt i 2002, og året etter skal moderniseringen være ferdig.