MANDAL: Det mener lærerne Rune Kristiansen og Sten-Rune Askildsen Oftebro ved Furulunden skolen. De to har planene klare for å sette i gang til høsten. For å komme i gang trenger de fire pionerbåter, trollgarn og et sted å være. Helst vil de flytte inn i Risøbank.— Vi tror det er viktig å sette inn hjelpetiltak for elever i barneskolen før elevenes problemer vokser seg for store. Naturskolen kan være et sosialpedagogisk tiltak som skaper en grunnmur for barna og gir dem den nødvendige selvtilliten, sier Rune Kristiansen.- Mange elever kommer på skolen uten å spise frokost. Kanskje vil noe av det viktigste være å ha frokost sammen med elevene hver morgen og prate med dem om hva som har skjedd siden sist vi så hverandre, og hvordan de opplever livet, sier Rune Kristiansen, som understreker at det vil være viktig å knytte foreldrene til naturskolen.Kristiansen mener at mange elever har behov for praktisk arbeid samt å oppleve at de mestrer arbeidsoppgaver. Han har tatt sikte på at naturskolen skal ta imot elever fra samtlige barneskoler. Opplegget er at elevene skal oppholde seg halve skoletiden i naturskolen og den andre halvparten i ordinær klasseundervisning.- Vi mener Risøbak vil være et ideelt utgangspunkt for elevene dersom fiske og naturopplevelser skal stå sentralt. Da kan samtidig en del av skoletilbudet være å vedlikeholde bygget som forfaller. At et datafirma også har ønsket seg inn i bygget i ett år, synes vi bare kan være en fordel å holde hus sammen med for å få et bredere miljø, sier Rune Kristiansen.Kristiansen mener naturskolen kan legge til rette for ekskursjoner i Furulunden og på Risøbak samt på øyene utenfor Mandal for alle klassene i barneskolene. Hvis mange barn og ungdom knyttes til aktiviteter i Risøbank-området, tror Kristiansen det vil gjøre stedet enda mer attraktivt som friluftsområde.- Selv om Mandal ligger ved sjøen, er det mange barn som knapt har vært i båt. Vi kan lære dem å opptre i båt, fiske og få et positivt forhold til naturen, sier Rune Kristiansen.Kristiansen mener det må være mulig å utvikle naturskolen i samarbeid med nabokommunene. Han forteller at det finnes en god del naturskoler i Sverige og Danmark, men mener Mandal må stake ut sin egen kurs ut fra de lokale mulighetene.