KRISTIANSAND: — Veivesenet skal stadig utrede mens ukene går. Det virker som om det eneste de vil er å utsette prosessen. I tillegg legger de alltid frem forholdene til sin fordel og driver med feilinformasjon, sier Reidar Vang, formann i Østre Otra velforening.Vang har ikke særlig tro på E 18-prosjektets forslag om å intensivere arbeidet og på den måten bli tidligere ferdig med støyplagene.- Vi vet at massen fra Oddernestunnelen også skal fraktes ombord i lekteren som i dag lager så mye støy. Dermed opphører ikke plagene i september, sier Vang.Området øst for Otra er mest plaget av støy fra arbeidet med tunnelen i Baneheia, det viser målinger veivesenet har utført. Målingene viser også at veivesenet ikke klarer å overholde kravene fra Fylkesmannen om støy. Støyen er etter Vangs mening langt høyere enn beboerne på østsiden av Otra ble forespeilet før arbeidet begynte.Velforeningen var i går i møte med veivesenet og Fylkesmannen for å drøfte støyproblemene. Veivesenet vil umiddelbart dempe støyen av maskinene som brukes i arbeidet og også forsøke å dempe vifteanlegget fra tunnellen.- Velforeningen mener veivesenet trenerer støyproblemene. Hva er din kommentar til det, Egil Tveide, prosjektleder for E 18- utbyggingen?- Vi gjør så godt vi kan og har blant annet økonomiske rammer å forholde oss til. Dermed kan vi ikke gå i gang med å sette opp en skjerm i elva som vi ikke kjenner nytten av godt nok, sier Tveide som fastholder at støyplagene vil opphøre i slutten av september om veivesenet får tillatelse av Fylkesmannen til å intensivere driften av arbeidet.- Det er riktig at massen fra Oddernes tunnelen skal lastes på lekteren som i dag, men denne massen er av en annen art enn steinen vi lemper på lekteren nå. Massen under Oddernes er sand og grus og det kommer ikke til å bråke så mye som stein, sier Tveide. Endelig svar på hva som skal gjøres for å dempe støyen, kommer ikke før i begynnelsen av neste uke.