Det ser nå ut til at det voldsomme kjøret mot samferdselsminister Dag Jostein Fjærvoll for å få mer midler til E 18 og E 39 begynner å virke. I et møte med stortingsrepresentantene fra Agder i går, gikk Fjærvoll oppsiktsvekkende langt i å love mer penger enn det som ligger i utkastet til Norsk Transportplan.— I møtet med oss sa Fjærvoll konkret at det beløpet regjeringen vil foreslå ikke vil være 36 millioner kroner, men heller ikke 90 millioner som vi og aksjonen «Bedre stamvei på Sørlandet» krever, sier stortingsrepresentant Torbjørn Andersen, Frp, til Fædrelandsvennen.- Det betyr at vi må fortsette vårt arbeid for å få beløpet så høyt som mulig og så må vi jobbe for at vi når målet om 90 millioner i det endelige vedtaket som Stortinget skal gjøre, sier Andersen.Det var Liv Marit Moland, Ap, Aase Gunhild Woie Duesund, KrF, Ansgar Gabrielsen, H, Dagrun Eriksen, KrF, Aud Blattmann, Ap, og Torbjørn Andersen, Frp, som møtte statsråden i Oslo i går ettermiddag. Målet var klart, å øke presset mot departementet for å få mer penger til stamveien på Sørlandet.- Det var et svært godt møte der vi fikk forståelsen av at Fjærvoll forstår de argumentene vi kom med. Han sa også at han har merket seg det engasjementet som er for saken på Sørlandet og han karakteriserte det som helt unikt med en slik sterk oppslutning blant folk i en landsdel, forteller Andersen.Både Aud Blattmann og Torbjørn Andersen krevde konkret 90 millioner i året i planperioden til E 18 gjennom Aust-Agder. Det var da statsråden lovet i alle fall mer enn de 36 millionene som er foreslått.I interpellasjonsdebatten tirsdag sa Fjærvoll at null-visjonen innenfor trafikksikkerhet lå fast og sa at trafikksikkerhet er det tyngste parameteret når midlene skal fordeles. Dette slår sterkt ut til fordel for E 18 i Aust-Agder der bare 23 prosent av stamveien har tilfredsstillende standard mens gjennomsnittet for landet er 49 prosent.- Vi argumenterte sterkt for at strekningen Brokelandsheia - Akland må få penger allerede i år. Det vil ikke skje, men denne strekningen må inn på statsbudsjettet for 2001, hvis ikke risikerer vi at det blir helt stopp i utbyggingen av E 18 når Rannekleiv - Temse er ferdig i løpet av inneværende år, sier Torbjørn Andersen.