LILLESAND: Det var i mars bilister klagde over at vestgående løp i Skifjelltunnelen var humpete og ubehagelig å kjøre på. Mandag denne uken startet Agder OPS arbeidet med å utbedre underlaget i tunnelen, og søndag klokken 12 ble tunnelen åpnet for trafikk igjen.

— Arbeidet er utført. Vi gjorde oss ferdig akkurat nå rett før klokken tolv, forteller Finn Aasmund Hobbesland, administrerende direktør for Agder OPS veiselskap, til fvn.no.

La ny grunnmasse

Arbeidene med å utbedre tunnelen startet altså mandag for nesten en uke siden. Da ble asfalten i Skifjelltunnelen frest bort, samtidig som steinmasse ble fjernet fra tunnelen og kjørt bort med lastebiler.

— Vi graver helt ned til grunnfjellet, og bytter ut massen. Den gamle massen var for tett, fortalta Oddvar Ivarson, anleggsleder i Birkeland anlegg, da arbeidet ble igangsatt.

Steinmassene under veidekket er nå byttet ut med masse bestående av større steiner. I tillegg har gravemaskiner hakket renner i grunnfjellet for å styrke dreneringen ytterliggere.

Slik skal grunnvannet som siger inn i tunnelen dreneres på en bedre måte enn tidligere. Det er funnet steder hvor vannet har hopet seg opp, uten å ha blitt drenert. Trolig var det dette som skapte problemer da kulda satte inn i vinter.

Ingen stor ekstrautgift

Hobbesland er glad for at de nå kan tilby bilistene en tunnel som ikke gir asosiasjoner til melkeruta til Alf Prøysen.

— Dette er jo sånn som kan skje. Men det som er positivt er jo at vi nå har fikset det. Hvis du ser på veiene rundt om i Norge så er det ikke alltid ting blir fikset, men vi tar ansvar, slår Hobbesland fast.

Utbedringene er naturligvis en ekstrautgift for Agder OPS, men det er ikke akkurat snakk om katastrofale summer.

— Sett i forhold til prosjektets størrelse så blir dette for en bagatell å regne. Men det er jo en ekstrautgift, men ikke noe katastrofalt, sier Hobbesland.