Scootipuff-selger Ingve Gottschalksen demonstrerer elsykkelen Scootipuff ved utsalget på Hinna. Han står, sammen med kollega Morten Danielsen, fast på at farkosten er lovlig. Politiet og veimyndighetene i Rogaland er mer usikre. (Foto: Torstein Lillevik)

Elsyklene Scootipuff skaper forvirring for politiet og veimyndighetene i Rogaland. Er det en sykkel eller en moped? Hvis Scootipuff er en moped, så må den registreres, forsikres, og man må ha førerkort med 16-års aldersgrense for å kjøre den. Hvis det er en sykkel, så er det fritt frem.Morten Danielsen har solgt drøye 50 elsykler av merket Scootipuff fra et lager på Hinna siden i vinter. Han er sikker i sin sak.

– Regelverket er klart: Dette er en sykkel, sier han aftenbladet.no.

Politiet og veimyndigheten er mer usikre. I et rundskriv anbefaler Statens vegvesen at politiet stopper førere av «mistenkelige» elsykler og utfører nødvendig teknisk kontroll.

– Vi har en mistanke om at en del av disse «syklene» ikke er tråsykler, men mopeder med hjelpetråkk.

Derfor har vi bedt våre folk og politiet om å titte nærmere på dem, sier Harald Gjelsvik i Statens vegvesen.

Akkurat det skjedde med Kine Risa (14) fra Sola da hun for en uke siden var på jomfrutur med sin Scootipuff.

– Jeg var på vei hjem fra besteforeldrene mine da jeg ble stoppet av politiet. Den ene politimannen sa at sykkelen var ulovlig og at de kunne anmelde meg, sier hun.

Risa hadde kjøpt elsykkelen av Danielsen og Ingve Gottschalksen på Hinna.

– Det kom som et skikkelig sjokk! For vi hadde jo fått beskjed om at sykkelen var lovlig av dem vi kjøpte den av, sier Risa, som ikke våger seg ut på hjul igjen med det første.

– Jeg venter til jeg kan være helt sikker på at ingen stopper meg, fastslår hun.

Selger Danielsen står fast på at elsykkelen er lovlig:

– Det blir veldig feil når de sier til henne at dette er ulovlig. Politiet må heller gjøre seg kjent med regelverket, sier Danielsen, som viser til uttalelsen politiinspektør og påtalesjef ved Agder politidistrikt, Nils Grønås, kom med i mai i fjor.

– Såframt de elektriske syklene holder seg innen de fartsgrenser som står i kjøretøyforskriften, vil ikke brukerne bli straffeforfulgt, sa han til Fædrelandsvennen.

Importøren Scootipuff Norge holder til i Kristiansand og har siden starten for tre år siden solgt om lag 1500 elsykler i Kristiansand-regionen.

– Vi mener jo at syklene er godkjent når Agder-politiet sier dette. Det holder vel at ett politikammer uttaler seg? sier Danielsen.

Forutsetningene for at en elsykkel skal klassifiseres som sykkel er at den:

  • Ikke går raskere enn 6 km/t når du bare bruker håndspeed.

  • At hjelpemotoren kobler ut når farten overstiger 25 km/t.

  • At motoren kobler ut når du slutter å trå.

– Scootipuff oppfyller disse kravene, konstaterer Danielsen.

Rogaland politidistrikt er ikke like klare som sine kolleger i Agder. De fremholder at lovligheten av «syklene» må avgjøres i hvert enkelt tilfelle.

– Eiere av denne typen elsykler bør kontakte Vegvesenet for å få dokumentasjon på hva slags fremkomstmiddel de eier. Blir den godskjent som sykkel, så bør de ha papiret fra Vegvesenet med seg i tilfelle politiet stopper dem, sier politiinspektør Leif Ole Topnes ved Rogaland politidistrikt.

Han ønsker ikke å kommentere uttalelsene fra Grønås i Agder politidistrikt eller episoden med Kine Risa.