KRISTIANSAND: I dag tidlig ble det kjent at en 72-åring i Bærum ble funnet frosset i hjel etter at Hafslund hadde stengt at strømtilførselen til mannens hus.

Sjelden går prosessen så langt at kraftselskapene må stenge strømmen

— Prosessen starter med at det sendes ut en faktura, så en purring og videre brev om inkasso. Fører ikke det fram gjør inkassoselskapene sine anstrengelser ved å ringe og sende brev, forteller avdelingsdirektør for marked i Agder Energi Nett, Ole-Herman Cappelen, til fvn.no.

Sakene som ikke løser seg kan resultere i strømstans.

— Løser ikke saken seg kommer den tilbake til nettselskapet og vi sender da stengevarsel fire uker før og de fleste skjønner da at det er alvor, fortsetter Cappelen. Årlig dreier det seg om rundt 200 tilfeller og stegning av strømmen er siste utvei.

Få henvendelser

Nettleverandøren har to hovedstengninger av strøm i året - i mai og i september.

Konstituert enhetsleder for helse og sosialsektoren i Kristiansand kommune, Torgunn Lie, sier til fvn.no at de ikke har mottatt dramatiske henvendelser knyttet til avstegning av strøm.

I forkant av hovedstengningene får kommunen likevel henvendelser fra enkelte som har problemer med å få betalt regningen. Kommunen kan da be om en kort betalingsutsettelse fra kraftselskapet for å få orden på saken.

— Vi har hovedstengning to ganger i året - en på våren etter at kulda er ferdig og en gang på høsten før kulda setter inn. Det stenges ikke når det er kuldegrader, sier Cappelen.

Kan bli vanskeligere

Som følge av dødsfallet i Bærum kan rutinene for å stenge av strømmen bli vanskeligere i fremtiden.

— Vi vil ta et innspill fra Hafslund opp til seriøs vurdering på bakgrunn av det som har kommet frem i denne saken, sier lillesandskvinnen Astri Aas-Hansen, som er statssekretær i Justisdepartementet, til Asker og Bærums budstikke.

Ifølge NTB er det i dag ikke krav om at offentlige myndigheter skal varsles før strømmen kobles fra.