havnedir2.jpg Foto: Kjetil Reite
ferjehavna1.jpg Foto: Tore-Andre Baardsen

KRISTIANSAND: — Formålet er å få gjort noe med det som er en stor utfordring i havna: Det er å laste og losse ferjene på en bedre måte. Det er ikke bare viktig for Kristiansand, men for hele Agder, sier havnedirektør Halvard Aglen.

I dag er det ikke uvanlig at bilene bruker over en time på å kjøre ut av ferjene på grunn av alle flaskehalsene. Ombyggingen som nå er planlagt, skal fjerne flaskehalser som i dag irriterer passasjerene. Color Line mener det kan være mulig å halvere lossetiden på fulle skip.

KØPROBLEMER: Når Color Line får klager fra passasjerer, er den lange lossetiden en gjenganger. På enkelte dager tar det over en time å kjøre i land fra Superspeed. Den planlagte ombyggingen skal fjerne flere flaskehalser og kan redusere lossetiden med opptil 30 minutter. Foto: Tore-André Baardsen

— Med enkle midler ønsker vi å gjøre opplevelsen av å kjøre inn og ut av ferjene bedre. Det vil også gi en bedre opplevelse av å bruke Kristiansand som havn, sier driftssjef Thomas Granfeldt.

Bystyresak

Havnedirektør Halvard Aglen har jobbet for å få gjort noe med køproblemene siden han startet i jobben. Forslaget om ombygging kommer opp som en del av havnas budsjett, og skal behandles både i havnestyret og bystyret.

Selv om havna ikke vil ut med alle detaljer, er likevel hovedpunktene i forslaget klart:

• Dokka som tidligere tilhørte Kristiansand Mekaniske Verksted (KMV) blir enten fylt igjen eller dekket over slik at den kan brukes som oppstillingsplass.

• Tollgarasjen flyttes til dagens oppstillingsplass for trailere. Den bygges som en forlengelse av Kristiansand havns bygg.

• Havna øker havneavgiftene for ferjeselskapene for å kunne finansiere utbyggingen. Fjord Line opplyser at de må betale rundt en million mer, mens Color Line oppgir mellom 3-3,5 millioner.

— Vil Fjord Line få like mye igjen for dette som Color Line?

— Vi mener begge selskapene vil ha glede av dette. Dette vil lette både ombord og ilandkjøringen for både Color Line og Fjord Line, men det er klart at en stor ferje som Superspeed vil merke dette godt, sier Halvard Aglen.

Bedre avvikling

Fjord Line har allerede protestert på økningen i avgifter, mens Color Line sier de er positive. På visse betingelser.

— Vi har sagt at økningen i utgifter er akseptabelt, så sant de går til å gjøre lasting og lossing enklere, sier Helge Otto Mathisen, konserndirektør kommunikasjon og samfunnskontakt i Color Line.

Selskapet har presset på for å få gjort noe med problemene i havna.

— De planene vi har fått høre om, er langt på vei det som skal til for å gjøre lasting og lossing smidigere i dag, sier Mathisen.

Kraftig økning

Fjord Line har reagert på det de mener er en uakseptabel avgiftsøkning. Ifølge egne tall, betalte de 2,5 millioner i havneavgifter i 2008. I 2013 vil avgiftene være fordoblet.

— Gjør disse planene det lettere for dere å akseptere økte avgifter?

— Jeg kjenner ikke planene godt nok til at jeg kan si noe om det, sier administrerende direktør Ingvald Fardal.

Han legger likevel til at køer i havna ikke er noe stort problem for selskapet

— Vi klarer oss. Vi har ikke mer enn 200 biler som skal i land, så dette er ikke noe problem for oss. For Color Line med 600 biler, er det derimot et større problem.

Gjenganger blant klagene

Når Color Line får klager fra passasjerer, er ventetiden med å komme seg ut av Superspeed en gjenganger.

— Etter at vi fikk Superspeed, har vi sendt ut forespørsler til alle som har reist. 99 prosent er positive. Når noen er misfornøyde, er det på grunn av treg lossing, men det er også den delen av reisen vi ikke har kontroll på, sier Odd Grønberg, linjedirektør i Color Line.

Han bekrefter at Color Line kan være villige til å godta økte avgifter, men da trenger de en garanti fra havna om at pengene går til å bedre infrastrukturen.