MANDAL: Samtidig sier han at han ikke er ute etter konflikt, men læring.

— Dette må unngås i fremtiden, for jeg tør ikke tenke på tilsvarende episode dersom det hadde vært en familie med barn og været hadde vært dårlig, sier han.

Skipper Nils Reidar Christensen på Redningskøyta "Hvaler" svarer at det aldri hadde blitt noen grunnstøting hvis Hordvik Rydland hadde holdt seg i åpen sjø og ikke forsøkt å seile opp Mandalselva uten motor.

Det er snart en uke siden både seilbåten "Don Quijote" og redningsskøyta "Hvaler" gikk på grunn utenfor Sjøsanden, men konflikten varer ved.

TIRSDAG: Slik lå seilbåten utenfor Sjøsanden tirsdag. Det var før den ble helt ødelagt i operasjonen hvor den ble dratt inn på land. Foto: jarle r. martinsen

— Jeg har juridisk hjelp som ser på saken. Hvis Redningsselskapet har forvoldt skade, kan de være erstatningspliktige, sier Hordvik Rydland, som er en erfaren seiler.

- Klønete og amatørmessig

Han sier at "Hvaler" gikk langs med strandenmot pirenog ikke utover mot bølgene og dypere vann, og at redningskøyta til slutt kjørte på grunn - før selve slepet var i gang. Han mener dessuten at båten hans fremdeles var flytende, og ikke helt fast på grunn, da "Hvaler" begynte å slepe i helt gal retning.

— "Hvalers" involvering virker klønete og amatørmessig. Hvaler har doble vannjet-aggregater med overlegne manøvreringsegenskaper. Jeg ropte og lyste, om feil retning, men de responderte ikke, sier seilbåteieren.Skipper Nils Reidar Christensen på "Hvaler" avviser kritikken fra båteieren.

— Jeg har sett på gps-loggen. "Hvaler" forsøkte å dra seilbåten ut, men greide ikke fordi den sto fast, og en brottsjø sendte redningsskøyta på grunn. Da "Ægir" kom greide ikke den heller. Sannheten er at seilbåten aldri burde kommet opp i Mandalselva uten motorkraft, sier Christensen.

- Burde varslet før

Christensen mener Hordvik Rydland som erfaren sjømann burde håndtert situasjonen annerledes.

— Da motoren stoppet, burde han ringt etter hjelp med en gang, ikke forsøkt å seile opp Mandalselva. Ute i åpent farvann kunne vi lett ha fått sleper om bord og dratt han inn til kai. Da han ikke kom opp elva i stri strøm, kastet han dreggen. Det skulle han ikke gjort. Den holdt båten igjen, mens pålandsvinden sto mot land. Han burde selvsagt seilt ut igjen. Da hadde han drevet greit fordi Sjøsanden og ut på dypt vann - hvor vi lettere kunne håndtert situasjonen, sier Christensen.- Jeg kunne også gjort ting annerledes, helt klart, det er lett å være etterpåklok, sier Hordvik Rydland.

Det var Kjetil Sanden som kjørte "Hvaler" under redningsoperasjonen mandag.

— Der og da mener jeg det som ble gjort var riktig, sier han til Lindesnes.Båten til 250.000 kroner regner Bjarte Hordvik Rydland som tapt - en kostnad han kanskje må dekke selv. Da han skiftet forsikringsselskap i sommer, ble det kluss. Hordvik Rydland mener han bestilte kasko, forsikringsselskapet sier det kun ble bestilt brann- og tyveriforsikring. Også dette er nå advokatmat.