TRAILER: Her er en trailer som kjørte inn i Markens gate utenom lovlig vareleveringstid i sommer. Slik det fremgår av bildet, ser det ikke ut til at det finnes noen rød dispensasjonslapp i vinduet. Foto: Eivind Larssen

KRISTIANSAND: Larssen, som er fjerdekandidat for Pensjonistpartiet, har stått på stand i Markens seks dager i uken i store deler av august og september. Han mener det er ødeleggende for bymiljøet at det er mange trailere og lastebiler som kjører inn i gågata.

REAGERER: Eivind Larssen synes ikke noe om tungtrafikken i Markens gate på dagtid. Foto: Lars Hoen (arkivfoto)

-Jeg har stått på stand foran hvert valg, men det har aldri vært så ille som det er nå. En del av dem som kommer er gjengangere. Vi har stått der mellom klokken 11 og 13, og da er det forbudt med varelevering, sier han, og sikter til skiltingen om at varelevering ikke er tillatt mellom klokken 10 og 18 uten polititillatelse.— Jeg synes det er ille. Det har vært mer enn én gang vi har måttet flytte standen vår, sier han, og mener det også er ødeleggende for folk som går i Markens gate.

— Det forringer miljøet når det står trailere der. De kan stå i opp til en halv time, sier han.

Pussige regler

Larssen kaller reglene for hvem som skal ta fatt i overtramp for «pussige».

— Kjører en lastebil inn i gågata og parkerer med motoren i gang, er det politiet som skal bøtelegge. Hvis motoren slås av, er det parkeringsselskapet som skal bøtelegge, hevder Larsson.

Parkeringsselskapet forklarer reglene slik:

— Hvis en bil står parkert, tar vi affære i forhold til det. Da finner vi eieren og skriver vanligvis ut gebyr, sier Ole Jacob Rynning-Tønnesen, avdelingsleder i Kristiansand parkeringsselskap.

- Hender det ofte at dere får tips om parkerte biler eller trailere i Markens gate?

— Det er sjeldent. Men hvis det er sånn at det er mange trailere der utenom når det er lovlig å kjøre inn, bør folk tipse politiet om det, svarer Rynning-Tønnesen.

Trolig ulovlig

Hans Kristian Sødal, leder for ordensseksjonen ved Kristiansand politistasjon, forklarer at politiet kan skrive ut forenklede forelegg dersom biler kjører inn utenom tillatt tid og uten polititillatelse.

— Hvis det kommer mange trailere kjørende inn i Markens, er sannsynligheten stor for at det er ulovlig, sier han.

Han sier det ikke føres noe oversikt over hvor mange dispensasjoner politiet gir, til å kjøre inn i gata mellom klokken 10 og 18. Dette blir vurdert i hvert enkelt tilfelle, av trafikk- eller ordensseksjonen i politiet.

— Vi har ikke noe arkiv på dette, men etter hva jeg kjenner til er det ikke veldig mange dispensasjoner ukentlig, sier Sødal.

Artikkelen fortsetter under bildet.

TRAILER: Asko-bilen kjørte inn i Markens gate utenom lovlig vareleveringstid i sommer. Foto: Eivind Larssen

Avbildet

Larssen har fotografert flere av lastebilene som har kjørt i Markens utenom tillatt leveringstid.

En av bilene kommer fra Asko Agder. Transportsjef Ketil Ugland i Asko sier dette er beklagelig.

— Det er litt flaut, for vi forsøker å overholde disse tidene. Når klokka er ti skal våre biler være ute av gågatene. Det er heller ikke ønskelig for våre sjåfører å kjøre i disse gatene når det kommer mye folk, sier Ugland.

Han sier at leveringstidene til Asko-bilene er tilpasset kjøreforbudet både i Kristiansand og Arendal. Bilen som er avbildet midt i Markens karakteriserer han som et sjeldent unntak.

— Det kan ha skjedd en glipp. Varene som skal ut til kunden kan ha blitt forsinket inn til oss. Når kunden da må ha varene i butikken samme dag, kan dette skje, forteller transportsjefen.

Dersom et kjøretøy har fått dispensasjon fra politiet, skal de ha den røde lappen synlig i vinduet. Ingen av bilene Larssen fotograferte hadde dette.

Ikke prioritert

Sødal sier at det er sjeldent politiet patruljerer Markens gate for å overvåke at trailere overholder tillatt innkjøringstid.

— Vi har ikke noe spesielt fokus på det, sier han, men legger til:

— Hvis dette blir et tiltakende problem, og vi får henvendelser fra handelsstanden og parkeringsselskapet, må vi se om vi kan ta aksjoner og bøtelegge, sier han.

- Dersom det stemmer at det er mange trailere som kjører inn uten tillatelse, hva synes du om det?

— Det er ikke bra at folk ikke overholder skiltingen. Egentlig er vi strenge på dette her, sier Sødal. Han poengterer likevel at politiet gjør unntak fra regelen dersom det for eksempel er håndverkere som skal gjøre arbeid og trenger utstyr fra bilen.

Pensjonistpartiets Eivind Larssen har følgende forslag til løsning:

— Vi vil ta saken opp i hovedutvalget det vil gjelde. Vi vil foreslå å gi myndigheten og ansvar for bøtelegging til parkeringsselskapet. Det vil frigjøre ressurser fra politiet, gi mer arbeid for parkeringsselskapet, og til syvende og sist vil det bli mer penger i bykassa, sier Larssen.