TEGNINGER: Arne Løland har et spesielt forhold til "padda", som han husker fra han var en guttunge. Her viser han frem originaltegningene av slepebåten, som ble bygget i Kristiansand. Foto: Helge Corneliussen
RUSTHOLK: I nær 40 år har denne slepebåten stått i skogen på Væting i Birkenes. Arne Løland konstaterer at "Padda" har rustet for altfor lenge og neppe blir sjøsatt igjen, men restene av båten vil han ha på museum. Løland vil restaurere innlandsslepebåten med ny innredning og overbygg. Foto: Helge Corneliussen
HEVET: Slik så slepebåten ut da den ble hevet utenfor Boen Bruk. Foto: privat
FJORDEN: Her er "padda" i arbeid på Herefossfjorden. Det er uvisst når bildet ble tatt. Foto: privat
RUSTET: I 40 år har slepebåten "padda" stått og rustet i skauen hos Arne Løland. Nå vil han børste rust av båten og stille den ut på museum. Foto: Helge Corneliussen

BIRKENES: — "Padda" har rustet lenge nok. Den historiske slepebåten må få sitt eget hus, et museum, slik at alle kan få se den. Men vi må for all del gjøre det i enkelthet, ikke koble inn arkitekter, kunstnere eller noe sånn, sier Arne Løland.

Slepebåten ble bygget ved Kristiansand mekaniske verksted i 1911, var byggenummer 139 og fikk navnet Thor.

Vagga på vannet

Topland fellesfløting kjøpte båten og døpte den Fram 2. Men det varte ikke lenge.

— Nei, båten var ikke god å kjøre. Den vagga og ble fort kalt padda. Det hjalp litt da motoren på ni hestekrefter ble byttet til en på 16. Men "padda" var den fortsatt, sier Arne Løland.

"Padda" slepte 30.000 tylter tømmer i året på Herefossfjorden. En tylt er 12 stokker. Arne Løland mener "padda" slepte til sammen 15 millioner tømmerstokker før den ble solgt til fire karer på Tveit.

— Den sank ved Boen. For nær 40 år siden fikk vi slepebåten av enkene og hevet den. Vi fraktet den opp til meg på Væting og der har den ligget siden. Vi har forsøkt dugnader, men uten synlig resultat. Båten ruster fortsatt, sier Løland.

Historisk sus

Nå setter han sin lit til at Birkenes kommune gjennom utviklingsprosjektet Lisa skal kunne bidra til å få båten ut av skogen og til restaurering.

— Det er litt tenning i kommunen for et slikt prosjekt. Det er virkelig et historisk sus over denne båten. Jeg husker den godt fra jeg var liten. Den slepte ofte tømmer om natten og hadde en karakteristisk dunkelyd fra motoren. Kan også huske vi lekte i båten da den en periode sto på land på Herefoss, forteller Løland.

En annen historie han har på lur, er at "padda" en gang var borti noen stein med propellen. Ett av de tre bladene knakk.

— En snekker spikka et nytt propellblad av eik og fikk banket det inn slik at "padda" kunne fortsette oppdraget, sier forteller Arne Løland, som også har en smalfilmrull på lur fra hevingen og transporten tilbake til Birkenes.

— Hvis det kan bli bygget et hus til båten på Herefoss, har vi nok historisk materiale å fylle det med. Men huset bør også få plass til andre historiske gjenstander fra Herefoss, mener Arne Løland.