OSLO/KRISTIANSAND: Sammen med europaveistrekningene E 6 mellom Biri og Lillehammer og E 6 mellom Stjørdal og Steinkjer dimensjoneres europaveien mellom Kristiansand og Stavanger for langt færre trafikkanter enn den reelle, viser en rapport fra Oslo Economics utarbeidet på oppdrag fra Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO).

— Dette underbygger det en samlet landsdel har sagt lenge, nemlig at en av landets viktigste transportkorridorer, E 39 Søgne-Ålgård, må bygges som firefelts vei, sier NHO-sjefen, John G. Bernander , til Fædrelandsvennen. Bernander sender nå analysen videre til Samferdselsdepartementet og forventer at politikerne vil kreve at veivesenet planlegger E 39 mellom Kristiansand og Stavanger med fire felt.

Direktør Lars Aksnes i Vegdirektoratet sier at de nå vil ta kontakt med Samferdselsdepartementet for å diskutere hvordan det skal jobbes videre.

— Realiteten er at befolkningsvekst og økonomisk utvikling har gått raskere enn det som var estimert, sier Aksnes. Han presiserer at planene er kvalitetssikret av firmaer utenfor veivesenet.

Oslo Economics, som har utarbeidet rapporten, er ett av fem firmaer som har en rammeavtale med Finansdepartementet for å foreta kvalitetssikring av store investeringsprosjekter.

Langt høyere trafikk

Dimensjonering av vei er svært forenklet slik: Man regner seg fram til hvor stor trafikk det blir på veien 20 år etter at den åpner, og det antallet bestemmer hva slags type vei som skal bygges. Hvis det er færre enn 8000 bilister daglig som da vil bruke veien, så skal det bygges tofelts vei uten midtdeler. Hvis det er mellom 8000 og 12.000 som vil bruke den daglig, så skal det bygges tofelts vei med midtdeler og forbikjøringsmuligheter. Og hvis det er over 12.000 bilister daglig så skal det bygges firefelts motorvei.

Bekrefter mistanke

bernander.jpg Foto: Holm, Morten

— Vi har bedt om rapporten fordi vi har hatt en mistanke om at Statens vegvesen systematisk planlegger og bygger for smått til at vi skal få en god trafikkavvikling og sikre veier. I tre store prosjekter så får vi bekreftet vår mistanke, sier NHO-sjef John G. Bernander. Og det klart største av disse prosjektene er altså E 39 Søgne-Ålgård.Han sier veivesenet nå må legge om.

— Jeg forventer at veivesenet går gjennom sine regnestykker på nytt, eller enda bedre at de bruker denne prognosen som Oslo Economics har laget, og planlegger firefelts motorvei på alle disse tre strekningene, sier Bernander.

Veivesenet avviser ikke

Hovedårsaken til at Oslo Economics har kommet til et betydelig høyere trafikkgrunnlag enn det Statens vegvesen legger til grunn i sine planer, er at konsulentselskapet bruker de aller nyeste prognosene fra Statistisk sentralbyrå både når det gjelder befolkningsvekst og økonomisk utvikling. I veivesenets plan for E 6 mellom Biri og Lillehammer, er det brukt tall fra 2006. Vegdirektoratet avviser slett ikke beregningene som Oslo Economics presenterer.

— På de seks årene siden 2006 så har det vært en ganske stor øking av trafikken i Norge, og Statistisk sentralbyrå har oppjustert sine prognoser ganske mye, sier direktør Lars Aksnes.

— Det er ikke første gang dere regner feil?

— Nei, det er det ikke. Men det er fordi befolkningsveksten har vært større enn vi har regnet med, og det andre er at vi har hatt en mye høyere økonomisk vekst. Begge de to tingene betyr høyere trafikk.