Da det stormet som verst rundt offentliggjøringen av Ida-fossilet i juni i fjor, så et lite Farsund-firma sitt snitt til å kapre retten til navnet «Ida» pluss fossilfiguren som logo på sine kofferter, kjøkkenartikler, paraplyer og lignende.

De kom dermed Naturhistorisk museum og Universitetet i Oslo (UiO) i forkjøpet.

UiO klaget så inn saken, men til ingen nytte. Nå har Patentstyret kommet frem til at postordrefirmaet International Trade Service AS kan klistre Ida på produktene sine.

— Vi i Patentstyret har ikke funnet grunnlag for å nekte Farsund-firmaet å registrere logoen. Dette fordi ingen kan oppnå enerett til et fossil eller en vitenskapelig oppdagelse som sådan, sier avdelingsdirektør for design- og varemerkeavdelingen i Patentstyret, Bernt Boldvik, til Aftenposten.no.

- Ikke store konsekvenser

Det betyr at mannen bak Ida-oppdagelsen, paleontolog Jørn Hurum, og Naturhistorisk museum ikke kan bruke Ida-logo ved salg av lignende spinoff-produkter som dem firmaet i Farsund fører, selv om Hurum og UiO står bak Ida-oppdagelsen.

— Vi hadde håper på et annet utfall, men dette har ikke veldig store konsekvenser for oss. Jeg tror ikke vi vil gå inn for å kommersialisere Ida i noen stor grad fremover, sier direktør ved Naturhistorisk museum Arne Bjørlykke, som konstaterer at museet skal fortsette å bruke Ida i sin kunnskapsformidling.

Museet selger i dag en kosebamse-versjon av Ida, samt noen T-skjorter.

— Det er veldig begrenset hvilke inntekter vi har på dette. Det er ikke snakk om de store volumene, sier direktøren.

Første mann til mølla

  • Jeg syns det er rart at han ikke har tatt kontakt med oss hvis han vil gjøre business på dette, sa Hurum, til Aftenposten i juni fjor.

Enkelt sagt er det første mann til mølla-prinsippet som gjelder. UiO har imidlertid mulighet til å ta saken videre til såkalt 2. avdeling hos Patentstyret eller til domstolene.

Kan saksøke

Patentstyret behandler ikke saken opp mot andre relevante lover og regler, som for eksempel Markedsføringsloven. Hurum og co. har dermed mulighet til å saksøke Farsund-firmaet for brudd på god forretningsskikk.

— Vi har ikke bestemt oss for om vi skal gå videre med saken enda. Vi vil nå vurdere om vi skal komme med en innsigelse på vedtaket, men dette er ikke så viktig for oss at vi kommer til å bruke ressurser på advokathonorarer i en rettssak, sier museumsdirektør Bjørlykke.

UiO sikrer seg

For sikre seg mot flere «varemerkekapringer» sendte UiO i fjor høst inn fire søknader, hvor de ønsker varemerkebeskyttelse på alt fra såper, via dataprogrammer, porselen, tekstiler og is, til mineralvann- og ølflasker – produkter som Farsund-firmaet ikke har registrert.

Patentstyret vil imidlertid ikke behandle disse søknadene før Farsund-firmaets søknad er helt ferdig behandlet. Rent formelt må International Trade Service AS dokumentere en fullmakt før varemerket kan bli registrert.

Det har ikke lykkes Aftenposten å få en kommentar fra Farsund-firmaet.