FLEKKEFJORD: — Det store lokale engasjementet og vilje til å delta med lokale midler og bompenger har vært avgjørende for at regjeringen skulle gi grønt lys for bygging av den undersjøiske tunnelen. Saken går nå til Stortinget, og jeg kan ikke se noen forhold som skal kunne komme i veien for byggestart våren 2011, sier Magnhild Meltveit Kleppa til Fædrelandsvennen.

Regjeringen har i statsråd fredag lagt fram forslag om utbygging og finansiering av fastlandssambandet til Hidra utenfor Flekkefjord. Prosjektet er kostnadsberegnet til 345 millioner kroner, der 200 millioner tas fra innsparte ferjeavløsningsmidler, 99 millioner i bompenger, 37 millioner fra Vest-Agder fylkeskommune og sju millioner fra Flekkefjord kommune.

Samferdselsministeren sier kortere reiseavstand for både næringsliv, fastboende og reiseliv, vil gjøre hverdagen for øyfolket enklere. Hun antar også at den ferjefrie fastlandsforbindelsen vil kunne bidra til økt bosetning og etablering av ny næringsvirksomhet.

JUBLER

– Dette var en fantastisk nyhet. Rett og slett en gledens dag både for Hidra og resten av kommunen. En lang kamp er endelig blitt kronet med seier, sier en strålende fornøyd ordfører Reidar Gausdal i Flekkefjord.

Innbyggertallet på Hidra har de siste årene gått noe tilbake, og både øyboere og Flekkefjord kommune håper fastlandsforbindelsen vil snu utviklingen. Det er i dag rundt 600 fastboende på øya.

LANG TUNNEL

Med sine 3,2 kilometer vil den undersjøiske tunnelen til Hidra bli nesten 900 meter lengre enn Flekkerøytunnelen, og med sine 125 meter under havoverflaten gå 24 meter dypere. Hidra har hatt bilferje siden 1972. Ferja har i dag 24 avganger i døgnet og liger i tillegg i beredskap for brann— og ambulanseutrykninger. Øya som i areal er Vest-Agders største, har 13 kilometer med fylkesvei. Denne er flere steder så smal at det ikke er passering for møtende trafikk.