Fædrelandsvennens klage til AKT:

Kristiansand 6. april

Klage på avslag på innsyn i bøter ilagt Nettbuss

Fædrelandsvennen har i dag bedt om innsyn i bøtene som er ilagt Nettbuss i Kristiansand fra AKTs side for brudd på kontraktsbestemmelser om rutetider, renhold osv.

Per telefon har vi fått avslag på dette fra deg. Det er ikke oppgitt noen lovhjemmel for at det nektes innsyn.

Vi vil vise til hovedbestemmelsen i Offentlighetsloven, som i § 3 slår fast at "Saksdokument, journalar og liknande register for organet er opne for innsyn dersom ikkje anna følgjer av lov eller forskrift med heimel i lov. Alle kan krevje innsyn i saksdokument, journalar og liknande register til organet hos vedkommande organ. "

Vi anser AKT som en virksomhet som er underlagt lovens krav, og henviser spesielt til definisjonene av virkeområdet til loven i § 2 d) som omhandler selvstendige rettsubjekt der stat, kommune eller fylkeskommune har interesser.

Lovens § 4 definerer hva det kan søkes innsyn i: "Med dokument er meint ei logisk avgrensa informasjonsmengd som er lagra på eit medium for seinare lesing, lytting, framsyning, overføring eller liknande. "

Dette innebærer at hver enkelt bot, og brev og rapporter som omhandler disse, enten de er oversendt elektronisk eller i brevs form, er omfattet av loven.

Offentlighetsloven har noen unntaksbestemmelser, men unntak må lovhjemles i hvert enkelt tilfelle.

Innsynsbegjæringen skal behandles uten opphold. Vi ber om dere vurderer saken på nytt, og varsler at vi vil anke saken til Fylkesmannen og videre til Sivilombudsmannen om ikke innsyn gis.

Svaret fra Agder Kollektivtrafikk AS

Kristiansand 6. april

Det vises til Deres muntlige krav om innsyn, som vi forstår gjelder informasjon vedrørende gebyrkrav i kontraktsforholdet mellom Agder Kollektivtrafikk AS og Nettbuss Sør AS.

Den informasjon De ber om, dvs hvor mye Nettbuss Sør eventuelt må betale i gebyrer, er informasjon i tilknytning til et løpende kontraktsforhold.

Kravet om innsyn avslås, jf Offentlighetsloven § 31. Kravet gjelder informasjon som er underlagt taushetsplikt, jf Forvaltningsloven (lov av 10 februar 1967) § 13 første ledd punkt 2. Det er derfor rettslig grunnlag for å avslå Deres krav med hjemmel i Offentlighetsloven §13. Av hensyn til en forsvarlig gjennomføring av Agder Kollektivtrafikk AS’ økonomiforvaltning, avslås i tillegg Deres krav under henvisning til Offentlighetsloven § 23 første ledd.

Det gjøres for ordnes skyld oppmerksom på at Agder Kollektivtrafikk AS har vurdert spørsmålet om meroffentlighet, jf Offentlighetsloven § 11, og at dette ikke endrer konklusjonen om at kravet om innsyn avslås.

Det gjøres videre oppmerksom på at De har anledning til å klage til Fylkesmannen, jf

Fædrelandsvennen klager avgjørelsen inn til Fylkesmannen i Vest-Agder

Kristiansand 6. april

Klage på avslag om innsyn fra Agder Kollektivtrafikk AS

Fædrelandsvennen har bedt om innsyn i dokumentene der AKT pålegger Nettbuss foretaksgebyr.

Dette er avslått.

Fædrelandsvennen mener denne informasjonen er relevant og viktig for offentligheten, ikke minst i forhold til alle dem som har vært berørt av forsinkede busser i vinter. For dem vil foretaksbotens størrelse være relevant i forhold til å vurdere hvor alvorlig AKT vurderer saken, hvilke konsekvenser det får for Nettbuss. Og viktigst: Allmennhetens mulighet til meningsdannelse om dagens kollektiv-ordning og i hvilken grad den fungerer i forhold til hva politiske myndigheter har uttalt som mål.

Lovanvendelsen AKT viser til gjelder lovpålagt taushetsplikt, normalt bukt om saker som gjelder rikets sikkerhet eller personvernopplysninger.

Hemmelighold av en foretaksbot ilagt et busselskap, kan ikke være nødvendig for ivarta hensynet til en forsvarlig økonomiforvaltning i Agder kolektivtrafikk AS.

Vi ber Fylkesmannen vurdere om innsyn likevel kan gis.