KRISTIANSAND: MY ”Laika” grunnstøtte søndag morgen 22. mai i Ulvøysund. Da yachten skulle trekkes av grunnen, smalt den inn i den fortøyde seilbåten SY ”Killingø” tilhørende Trond Tommelstad.

Først ga Magnus Stangeland Redningsselskapet det glatte lag for redningsoperasjonen.

Så fortalte han at yachten var leid av et av hans selskaper (AS Flyfisk), og at han personlig ville gjøre opp med den uheldige seilbåteieren.

Deretter viste det seg at kaptein Sigmund Stenersen på MY ”Laika” ikke hadde sertifikat til å føre yachten.

Første november gjorde Magnus Stangeland det tindrende klart overfor Fædrelandsvennen at han bare var passasjer på yachten, uten noe ansvar overhodet.

Og før partene møtes til frivillig mekling med dommer på tinghuset i Kristiansand i dag, har Trond Tommelstads advokat Pål Eide fått opplyst at det ikke foreligger noen formell leiekontrakt mellom Stangeland og rederiet AS Sagavik som eier yachten.

Prøvetur

— Vi har fått opplyst at de hadde en muntlig avtale. Det var snakk om å kjøpe yachten. Dette var altså en prøvetur, sier advokat Pål Eide.

— Så de leide ikke yachten?

— De var ute og prøvekjørte yachten. De har kun hatt en muntlig avtale om bruk av yachten, sier Eide.

Megler

Meglingen mellom partene begynner i dag klokken 10.15 i tinghuset i Kristiansand. Magnus Stangeland kommer ikke selv til møtet. Der møter imidlertid hans datter Torunn Stangeland som er daglig leder i AS Flyfisk. Selskapets advokat er Håkon Berge fra advokatfirmaet Thommessen i Bergen. Ingen av dem ønsker å kommentere saken.

Tommelstad har krevd 800.000 kroner pluss saksomkostninger i erstatning for skadene på seilbåten hans, som var lagt ut til salgs for 1,1 millioner kroner da den ble truffet i siden.

Tilbudet fra Stangelands selskap for å komme til en minnelig ordning har ligget på cirka 300.000 kroner.

Hvis meglingen ikke fører til enighet, møtes partene i retten i februar.

Tvisten

Et av spørsmålene partene må drøfte, er hvor mye seilbåten var verdt. Her har Tommelstad fått taksert skaden til 800.000 kroner av eksperter. Men dette betviles av Stangelands selskap.

I forhandlingene vil partene også diskutere det faktum at yachten ble ført av en kaptein uten gyldig sertifikat. Her har AS Flyfisk hevdet at de var i kontakt med Sjøfartsdirektoratet på telefon.

— De har fått en forståelse av at det var mulig å få en dispensasjon for kapteinen, men at de ikke lyktes i å få kontakt med direktoratet for en skriftlig bekreftelse, forteller advokat Eide.

— Vi for vår del vil hevde at en skipper med gyldig sertifikat skulle opptrådt annerledes, legger Eide til.