KRISTIANSAND: «For et lite rederi som TF Cargo A/S ble det umulig å føre kriger på to fronter, og styret måtte like før påske kaste kortene. Da dette ble kjent, skrev dansk presse at 3F og ITF synes det var trist at selskapet ikke klarte seg» skriver Thy Ferries på sine hjemmesider.

I en pressemelding skriver selskapet at de vil utrede tre forhold

1. ITF (Den Internationale Transportarbeiderfederasjonen) saksøkes.

2. Reder saksøkes som følge av at skipet forlot Hanstholm havn i ly av mørket like etter påske.

3. Administrasjonskontoret for havnearbeidere eventuelt Kristiansand havn og transport.

Underbetalt

Thy Ferries gir i pressemeldingen uttrykk for at ITF kom med et helt urimelig krav da de krevde en fergeavtale for ro/ro-skipet MS Victoria VI. Fvn.no har tidligere skrevet at ITF krevde at sjøfolkene skulle få 20.000 kroner i månedslønn, og ikke 9000 kroner.

«Det som så skjer, er uventet for selskapet og på bransjekolleger. ITF i Danmark krever en fergeavtale. Dette er en ”spesialavtale” som gjelder for skip med passasjerer – altså mer enn 12 lastebilsjåfører. For et rederi som driver med frakt, er det helt umulig å inngå en fergeavtale for sine sjøfolk, uansett hvor de er hjemmehørende», skriver Thy Ferries.

Fraktselskapet mener også at selskapet er blitt urettferdig behandlet, og viser til at andre cargoselskap har fått drive under samme vikår.

«I dag seiler det mange skip i Skandinavia med ITFs velsignelse med frakt og inntil 12 passasjerer. Alle har en ITF standard cargoavtale for det enkelte fartsområde. Ingen av fartøyene lik ”Victoria”, har en fergeavtale. Historisk sett har Fjord Line. Smyril Line og Color Line seilt uten en ITF fergeavtale med utenlandsk flagg mellom Norge, Danmark, Island og Færøyene noen få år før Thy Ferries prosjektet så dagens lys», skriver selskapet.

Tilleggsavtale

I pressemeldingen hevder også Thy Ferries at de innførte en tilleggsavtale som skulle sikre at sjøfolkene fikk betalt i henhold til ITFs sine krav.

«ITF får vite ovenfornevnte, og rederiet spiller med helt åpne kort overfor interesseorganisasjonen. Utchartrer visste hva han gikk til, og ville også inngå en ITF avtale for cargoskip, rederiet var i kontakt med blant annet ITF London, for å få til en avtale, skriver selskapet.

Ifølge Thy Ferries ble det holdt hemmelig møte om bord på Victoria i håp om å løse konflikten.

Dødsstøtet ble satt inn da interesseorganisasjonen 3F og ITF varslet aksjoner for å hindre seiling med MS Victoria VI, og søsterorganisasjonen i Kristiansand varslet solidaritetsaksjon.

— Styret måtte bare konstatere at man ikke hadde energi eller kapasitet til å sloss mot fergeaktørene i markedet samt mot interesseorganisasjonene 3F og ITF samt tilsvarende foreninger i Norge.

Fædrelandsvennen en rekke ganger vært i kontakt med Thy Ferries representant i Norge, Svein Olaf Olsen. Han nekter å la seg intervjue om saken.