GRIMSTAD: Tirsdag er samferdselsminister Marit Arnstad på besøk i sykkelbyen Grimstad. Det er hennes første besøk på Sørlandet etter at hun ble samferdselsminister. Grimstad-ordfører Hans Antonsen benyttet anledningen til å vise ministeren byens sykkelsatsing.

Arnstad er primært på besøk for å lytte til Aust-Agders samferdselsutfordringer, men fylkesordfører Bjørgulv Sverdrup Lund benytter også anledningen til å fremme alle de store sakene på Sørlandet.

Etter at det ikke ble penger til Agder-fylkene på 2013-budsjettet forventer landsdelen at det blir mer penger i årene som kommer. — Jeg håper du har pengene klare til firefelts Tvedestrand - Arendal i 2015, for vi har prosjektet klart, sa Sverdrup Lund da han åpnet konferansen med ministeren.

Store veiprosjekter

I løpet av året jobber landsdelen for å få følgende veiprosjekter inn i Nasjonal transportplan 2014 til 2023. Ny motorvei Tvedestrand - Arendal; Firefelts motorvei i ny trase mellom de to byene. Dagen E 18 på strekningen er blant de mest ulykkesbelastede, og har rundt 160 små og store avkjøringer på 19 kilometer. Veien kan påbegynnes i 2015 og avsluttes i 2019. Kristiansandspakke 2: Arbeidet har allerede startet og skal finansieres gjennom bompenger og statlige tilskudd (bypakke). Kristiansandspakke 2 skal prioritere kollektivtilbud, gående og syklende og på veisiden blir hovedprosjektene ny ringvei rundt byen, løsninger rundt Gartnerløkka. E 39 fra Garnterløkka gjennom byen og mot Søgne, samt en rekke andre tiltak.

E 39: E 39 fra Gartnerløkka til Ålgård i Rogaland består av en rekke små og stor prosjekter. KVUen er laget for strekningen Søgne - Ålgård. Kampen står her om to ting. Midler til firefelts vei fra Søgne til Vigeland i Lindesnes så snart som mulig. Sørge for at videre utbygging mellom Vigeland og Ålgård skjer med firefelts standard.

Rv 9 til Setesdalen: Prosjektet kalles gul stripe til Hovden, og det betyr at veibredden blir så god at man kan markere midtlinje. En del prosjekter er i gang, en del er ferdige, men en rekke gjenstår.

Ny vei til Kjevik: Det ligger inn i forslaget til Ntp en ny tilførselsvei til Kjevik. Dagen vei går gjennom boligfelt og er lite egnet.

Ny Varoddbro. Den eldste Varoddbroen er gammel og nedslitt. Statens vegvesen ønsker å bygge ny bro. Her er snart alle prosjekter ferdige.

Jernbane: Her jobber man først og fremst for å få til en sammenføyning av Sørlandetsbanen og Vestfoldbanen. Dette skjer mellom Brokelandsheia i Gjerstad og Porsgrunn over Bamble kommune.

Tempo på utbyggingen av avhengig av årlige tilskudd, og i etatenes Ntp-forslag ligger det inne visse forutsetninger. Realisering av planene ovenfor forutsetter at staten øker bevilgningene til samferdsel med 45 prosent i årene som kommer. I høringsuttalelsene fra en rekke fylker og interessseorganisasjoner peker man på at man bør øke bevilgningene med 65 prosent. Da vil for Sørlandets del en rekke av disse planene bli ferdigstilt, med unntak av store strekninger på E 39 mellom Vigeland og Ålgård.