KRISTIANSAND: Konsulentene som vurderer havneflytting har trukket sin foreløpige konklusjon. — Det er spennende å se nærmere på KMV-området. Her bevarer vi muligheten for transport på jernbane og nærheten til store industribedrifter som Elkem og Falconbridge, sier Ivar Pettersen, prosjektleder ved ECON Senter for økonomisk analyse.Boliger og næring

KMV-området kan ta unna alle containere i Vestre Havn. Dermed frigjøres et verdifullt område til byutvikling med næring og boliger i hjørnet av Kvadraturen. Verdien kan være så høy som 700 millioner kroner.- Jeg tror det kommer til å skje noe på Silokaia eller kaia ved Caledonien/Lagmannsholmen, eller begge steder, sier prosjektlederen.Flytting til Kongsgård/Vige møter sterk motstand blant aktørene i havna. KMV-området er en mer spiselig løsning.- Det er sterke synspunkter, og KMV-området vil lettere bringe konsensus, tror Ivar Pettersen.Godstransporten over havna er på retur, og man antar at KMV-området tar unna behovet i overskuelig tid. Kan bli dyrt

Det som kan stoppe KMV-planene er pris. Både fjellhaller og andre kreative løsninger trengs for å få nok lagringsplass. Statoil og Falconbridge kan bli kontaktet med spørsmål om å avgi arealer.- Vi har ikke regnet ferdig på kostnadene, opplyser prosjektlederen.Havnedirektør Stein E. Haartveit sier til Fædrelandsvennen at den foreløpige konklusjonen synes svært interessant.I april trekker ECON og Asplan Viak sine konklusjoner og skriver rapporten som politikerne skal gruble over før de fatter en avgjørelse innen sommeren.vegard.damsgaard@fedrelandsvennen.no