KRISTIANSAND: 13. juni forsvant en svale inn i en av motorene til Boeing 737-500-flyet fra Braathens da det var i ferd med å ta av fra Kjevik i retning Gardermoen.Hendelsen fikk ingen dramatiske konsekvenser, men var stor nok til å bli rapportert til Luftfartstilsynet.— Kollisjoner mellom fugler og fly er et problem, spesielt langs kysten, sier zoolog Christian Aas ved Zoologisk Museum i Oslo.Aas, som er rådgiver for Luftfartsverket, fører årlig statistikk over fenomenet.Tallene forteller om 173 kollisjoner i fjor. Den mest dramatiske episoden skjedde da et SAS-fly over Bodø mistet motorkraft etter møte med en fugl. Utgiftene til reparasjon beløp seg til nær 25 millioner kroner.- Antallet er høyere enn noen gang. Men marginene er små, sier Christian Aas. Statistikken viser at 121 fugler krasjet med sivile fly i Norge i 2000. 168 gjorde det samme i 1999.Fra Kjevik ble det rapportert om fire kollisjoner mellom fly og fugl i fjor. Det tilsvarer 2,2 treff per 10.000 flybevegelser. I 2000 ble det meldt om seks kollisjoner, mens tilsvarende tall i 1999 var åtte.- Ansatte ved flyplassene jobber kontinuerlig for å redusere problemet. Men ulike skremmebevegelser er tydeligvis ikke nok, sier Aas.