KRISTIANSAND: — Jeg satt inne på kontoret og ventet på drosjen. Da jeg så den kom kjørte jeg ut på rampen. Så kom sjåføren ut av bilen og bort til meg og sa at «du er jo handikappet, deg vil jeg ikke ha med», forteller en arg Frøidis Pettersen.- Jeg ble helt paff, jeg mistet nesten munn og mæle. Jeg har tatt taxi i seks år, og jeg har aldri opplevd noe liknende. Det er helt respektløst. Jeg føler meg veldig maktesløs og tråkket på, sier Pettersen.Sjåføren ble i går kveld permittert fra stillingen sin inntil drosjeeieren kommer tilbake fra vinterferie, og selv tar hånd om saken. Det opplyste Reidar Flaten, daglig leder i Agder Taxi i går kveld. Avtale

Det var onsdag ettermiddag hun skulle hjem fra Sørlandets kompetansesenter på Odderøya hvor hun jobber som kontorfullmektig. Pettersen har sykdommen cerebral parese (cp), sitter i rullestol og kan ikke kjøre bil selv. Derfor har hun en avtale med Agder Taxi, og ventet som vanlig på drosjen som skulle frakte henne hjem til Hellemyr.- Jeg skjønte ingen ting. Jeg lurte på om jeg hadde sagt eller gjort noe galt. Han var veldig frekk og sa at han ikke ville kjøre funksjonshemmede eller eldre med rullator. Jeg ba ham ringe etter en ny taxi til meg siden han ikke ville ha meg med, men det ville han ikke. Det måtte jeg gjøre selv, mente han. Til slutt fikk jeg ham til å bestille en ny taxi og trille meg inn så jeg ikke måtte stå ute i kulden og vente. Så kjørte han av gårde, mens jeg sto igjen. - Jeg kan selv gå inn i bilen men trenger hjelp til å klappe rullestolen sammen og legge den i bagasjerommet. Taxien som til slutt kjørte meg hjem var av samme type som den første, og rullestolen fikk fint plass bak i bilen, så det kan ikke være derfor han ikke ville kjøre meg, mener hun.Pettersen er veldig oppgitt over oppførselen til sjåføren som ikke ville ha en funksjonshemmet person i bilen sin.- Jeg tenkte bare at «oi, nå skjønner jeg hvordan de vennene mine som også er funksjonshemmet har hatt det når de har opplevd liknende ting». Det er ikke slik man skal behandle mennesker. Han jobber for en servicebedrift, og det er ikke riktig oppførsel. Vi er ikke mindre verd vi, selv om vi er funksjonshemmet, sier hun oppgitt.Flere av Frøidis Pettersens kolleger var vitne til hendelsen.- Jeg ble veldig forskrekket da jeg kom ut og så at hun fortsatt satt inne i gangen mens jeg så taxien rygge ned bakken og kjøre av gårde. Frøidis var veldig forfjamset, jeg synes det er helt ufattelig at han ikke ville ta henne med, forklarer Laila Kvanvik. Beklager

Daglig leder i Agder Taxi, Reidar Flaten, beklager hendelsen.- Nei, er det sant? Dette må vi ta fatt i med en gang. Det er helt uhørt, og jeg må bare beklage på det sterkeste. Jeg skal få fatt i sjåføren og høre hva han har å si med en gang, sier han forskrekket da Fædrelandsvennen konfronterer ham med saken.Når vi ringer tilbake litt senere har Flaten fått sjekket saken og kan fortelle at sjåføren har en litt annen historie.- Han begrunnet det med at han ikke hadde plass til rullestolen bak i bilen, og rekvirerte derfor en ny bil til henne. Han følte ikke at han hadde oppført seg frekt mot henne.- Hvordan vil dere behandle denne saken?- Det er fryktelig beklagelig at hun har følt seg dårlig behandlet. Vi vil helt klart følge opp denne saken og kalle eieren og sjåføren inn og snakke med dem for å høre hva de har å si. Dersom det viser seg at det Pettersen sier er rett, vil det få konsekvenser for sjåføren. Kundene våre skal føle seg trygge hos oss.Senere i går kveld ble altså sjåføren permittert fra stillingen sin. Agder Taxi vil ikke formidle kontakt til sjåføren, slik at han kan gi sin versjon av saken.- Dere må vente til drosjeeieren er tilbake fra vinterferie. Det er han som har arbeidsgiveransvar. Vi vil ikke formidle kontakt, sier daglig leder Reidar Flaten. Diskriminering

Norges Handikapforbund Agder reagerer på hendelsen.- Dette er absolutt diskriminering, og vi synes det er trist at vi fortsatt opplever slike ting i 2005. Jeg tror aldri jeg har hørt om at en taxisjåfør ikke har villet kjøre en person med funksjonsnedsettelse før. Det er aldri hyggelig med slike holdninger, mener Karine Strand Wenstøp, organisasjonskonsulent i forbundet.- Når man jobber med transport må man sørge for at det er en kvalitet og at slike holdninger ikke skinner så tydelig igjennom. Så lenge man ikke har tilrettelagt kollektiv transport, er man jo avhengig av slike tilbud. Da skal man ikke måtte møte slike holdninger, sier hun.