MANDAL: — Tre milliarder kroner å spare ved bygging av fregattene, 5,5 milliarder billigere drift og vedlikehold over en 30-årsperiode.Det hevder Henrik Fleischer i shippingselskapet Fleischer & Co AS at effekten vil være ved å bygge Sjøforsvarets nye fregatter med Kværner Mandal-teknologi i Norge, fremfor i Spania eller Tyskland på tradisjonelt vis.Dermed er Fleischer-alternativet og selskapet Norsk Marinindustri AS, som stiftes i disse dager, blitt en uventet fregatt-outsider.Er det hold i det Fleischer & Co AS hevder, er det god økonomi for Forsvaret. Men økonomien i selskapet selv er mildest talt svak.Riktignok viser morselskapet Fleischer & Co AS fram en positiv egenkapital på 397.000 kroner i regnskapet per 31. desember 1998, men når datterselskapet Flarom Management AS og «datterdøtrene» KS Venus og AS Venus inkluderes, blir egenkapitalen negativ med 71,5 millioner kroner. Med andre ord er konsernet langt over streken for å drive på kreditorenes regning.Fjorårets konsernunderskudd etter skatt var omtrent like stort som den negative egenkapitalen, nesten 72 millioner kroner, og inkluderer også 48,8 millioner kroner i ekstraordinær nedskriving på skipene «M/T Gerd» og «M/T Gina».Men revisor synes det burde ha vært tatt enda sterkere i.- Bokført verdi på skipene i konsernregnskapet må ansees som usikker ved et eventuelt forsert salg, skriver Erland Stenberg i sin beretning til generalforsamlingen i Fleischer & Co. Med «forsert salg» har nok tvangssalg i tankene. Slikt skjer gjerne i forbindelse med en konkurs.Revisor er også kritisk til at regnskapet ble sendt til Brønnøysund lenge etter fristen 1. august. I tillegg påpeker han at en av aksjonærene har lånt nesten to millioner kroner fra selskapet, fullstendig i strid med bestemmelsene i aksjeloven.Henrik Fleischer sitter på 66 prosent av aksjene i Fleischer & Co, Herman Billung har resten. Billung sitter i styret, men ikke Fleischer selv.Kapital

— Hvor stor aksjekapital får det nye selskapet Norsk Marinindustri AS, Henrik Fleischer?- Fokus må være på kunnskapene og mulighetene. Vi har sterke ressurspersoner på laget. (Se faktaramme, red. anm.) Hvor mye kapital som legges inn, vil være avhengig av oppgavene. Skal vi drive engineering, være konsulenter eller utføre andre oppgaver? I alle tilfeller er evnen til å stille med kapital til stede hos oss, understreker Fleischer.Han forteller videre at Fleischer & Co overtok et konkursbo med tre mindre kjemikalieskip i 1998, og at de var i en så dårlig forfatning at det tok 50 millioner kroner å fiffe dem opp igjen.- Da blir regnskapet seende slik ut, forklarer han. Og legger til at det har skjedd positive ting i 1999.- Har eierne tilført mer egenkapital?- Det kan du si.Henrik Fleischer karakteriserer videre situasjonen i morselskapet Fleischer & Co AS som «strålende» og understreker at Kværner Mandal, som selskapet har lagt inn bud på, skal betales med egenkapital.Som nevnt var den positiv med 397.000 kroner i morselskapet Fleischer & Co AS per 31. desember i fjor. Selve aksjekapitalen var da på 100.000 kroner. Det er den fremdeles, i følge Foretaksregisteret i Brønnøysund.