— Nøkkelkjørte biler er et økende problem. Stadig oftere kan man fastslå at biltyveriene må ha blitt utført med riktig nøkkel. Bare i If skadeforsikring fant vi fram til over 100 slike nøkkeltyverier i fjor. Her finnes det imidlertid store mørketall, og beregninger hos oss viser at det trolig dreier seg om mer enn 200 tilfeller. Totalt i landet dreier det seg da om sted rundt 600 slike tyverier, sier Kurt Undereidet, fagsjef i If skadeforsikring.Nøkkelkjørte biler kan være alt fra folk som har gått fra bilen med nøkkelen i tenningen til forfalskning av nøkkel og kode til bilens startsperre. Bileiers ansvar

— Noen av de frekkeste variantene forekommer ved bruktimport. Da beholder selger en nøkkelkopi til bilen som selges. Når kjøper har tatt med seg bilen til Norge, sender så selgeren nøkkelkopien til en person i Norge. Denne personen stjeler så bilen med riktig nøkkel og kjører den tilbake til utgangspunktet hvor den selges på nytt. Slike tilfeller er vanligst i transittbyer med god ferjeforbindelse, sånn som i Kristiansand. Det dreier seg som regel om eksklusive biler i klassen over en halv million kroner. Dessverre er dette i ferd med å bli vanligere, sier Undereidet.Fordi stadig flere biler som stjeles er nøkkelkjørte, er det nå utarbeidet forsikringsforskrifter som gir bileieren større ansvar.- Når man kjøper ny bil, er det utrolig viktig å spørre hvor mange nøkler det finnes. Man plikter faktisk som bileier å vite dette i forhold til sitt forsikringsselskap. Er bilen handlet privat, bør bilkjøper kontakte bilimportøren for å få vite hvor mange nøkler som finnes. De kan blant annet se på bilens historie om den har vært stjålet. I forskriftene heter det nå at bileier har plikt til å vite hvor nøklene finnes, sier Undereidet.Fagsjefen kan også fortelle at det ikke bare er ved bruktimport av biler man må holde rede på hvor nøklene finnes.- Vi kjenner til flere tilfeller hvor originalnøkler leveres ut fra forhandler til personer som ikke er bilens rettmessige eiere. Med riktig nøkkel blir det selvsagt en smal sak å stjele bilen. Rutinene hos forhandler er da sviktende, sier Undereidet. - Kod om nøkkelen

— Ved bruktimport eller om nøkler er på avveie, er det en god idé å få en merkeforhandler til å få kodet om nøkkel og startsperre. Da sikrer man seg mot denne typen frekke tyverier. Det er ikke noen stor operasjon å få utført. Mistenker man at en nøkkel er på avveie, går det an å få importøren til å sperre for kopier, forklarer Undereidet.Å miste bilnøkkelen derimot, er ifølge eksperten alt annet enn farlig.- Mange tenker først på bilnøkler når nøklene er mistet på gata. Er nøkkelen umerket, uten adresse og bilnummer, regner vi faktisk dette som helt ufarlig. Vi kjenner ingen tilfeller hvor dette har ført til tyveri av biler. Heller ikke bilnøkler som forsvinner under innbrudd i hjemmet pleier å innebære noen risiko dersom bilen ikke stjeles umiddelbart, sier Undereidet.Tallene for hele forsikringsbransjen viser at 2002 ble det dyreste året noensinne med hensyn til biltyverier. For 16.900 tilfeller ble kostnadene på 504 millioner kroner, mot 178 millioner kroner i 13.550 tilfeller i 2001. christian.stavik@fedrelandsvennen.no