TV Sørs reportasje: Du må ha Windows Media Player for å se bildene. Programmet kan hentes hos Microsoft. TV Sørs reportasje (ISDN)

Format: wmw TV Sørs reportasje (bredbånd)

Format: wmw Samferdselsminister Torild Skogsholms take ved åpningen av bussmetroen i Kristiansand.Hver eneste dag skal tusenvis av mennesker reise i Kristiansand og omegn — på veg mellom hjem, jobb, skole, og fritid. Når så mange mennesker skal flytte på seg på en så begrenset område - må ett prinsipp være rettesnoren for all transportplanlegging: Det skal lønne seg å velge miljøvennlig - både i penger, tid og komfort.Først da skaper vi det gode liv for flest mulig - uten at det går ut over helse, byluft, grøntområder og nærmiljø. Og jeg er sikker på at den nye Bussmetroen er et riktig steg i denne retningen. For selv om Kristiansand er allerede har et godt kollektivtilbud, så er det fortsatt plass for forbedringer, slik at flere velger å reise kollektivt. Bussmetroen i Kristiansand er et meget spennende prosjekt som jeg har store forventninger til, Tankegangen bak prosjektet kombinerer det beste fra buss- og baneløsninger fra andre byer, samtidig som Bussmetroen synes å være tilpasset trafikkgrunnlaget og behov her i Kristiansand-området. Bussmetroen gir et godt grunnlag for å se transportstruktur og by- og arealutvikling i sammenheng, også i et langsiktig perspektiv, slik at vi får en helhetlig politikk hvor de ulike virkemidlene trekker i samme retning. Samtidig vet vi at ny organisering i seg selv neppe vil være nok. Tiltak for å skape vekst i kollektivtrafikken på bekostning av personbiltrafikken kan være svært ressurskrevende og det kan være nødvendig med upopulære tiltak. Det er derfor nødvendig med lokalpolitisk handlekraft, slik at kollektivtransporten blir sikret gode kår.Jeg tror det er en stadig voksende erkjennelse av at det er umulig å "bygge seg ut av" transportveksten i storbyene med stadig økt vegkapasitet. Vi må derfor være villig til å prioritere kollektivtrafikken høyere. Fra statens side vil jeg for fremtiden sette ett klart krav for statlig medfinansiering av samferdselsprosjekt i storbyene: Sterk og konsekvent prioritering av kollektivtransport lokalt - og en klar forpliktelse til at framtidig trafikkvekst skal skje med kollektivtransport og andre miljøvennlige transportmiddel, ikke med økt bilbruk. Jeg tar derfor sikte på å innføre en helt ny belønningsordning (incentivordningen) som gir friske penger til de storbyene som satser på å legge til rette for kollektivtrafikk og som begrenser bilbruken. Det skal rett og slett lønne seg for byene å få flere til å reise kollektivt - akkurat som det skal lønne seg for folk å velge kollektivt framfor bil i byen! Som en liten forsmak på denne belønningsordningen som kommer neste år, kan jeg her i dag varsle at jeg vil gi Kristiansand en halv million kroner allerede nå i høst, for å bygge ut flere holdeplasser til metrostandard langs traseen. Til Statens vegvesen, Vest-Agder fylkeskommune, Kristiansand kommune og trafikkselskapene vil jeg si: Takk for engasjementet og sterk innsats så langt. Og til alle enkeltpersoner og organisasjoner som har engasjert seg i Metrosaken: Takk for at dere har presset på - vi trenger folk som arbeider for en bedre og mer miljøvennlig butvikling. Og dermed har jeg gleden av å erklære Bussmetroen i Kristiansand for offisielt åpnet.