KRISTIANSAND: — Alle sektorene i Kristiansand kommune har gjennomgått sine beredskapsplaner på nytt. I forslaget til ny kommuneplan for perioden 2004 til 2016 er det tatt med en egen risiko- og sårbarhetsanalyse til bruk ved arealplanleggingen i kommunen, opplyser beredskapsleder Sigurd Paulsen.Risikoen for flom som følge av dambrudd i Otra og Tovdalselva er vurdert som svært liten, mens brudd på demninger i mindre vassdrag anses som liten. Flom i alle vassdragene anses som sannsynlig hvert år til hvert tiende år. Mosby og Drangsholt er spesielt utsatt. Som tiltak i arealplanleggingen nevnes at en bør unngå å lukke bekker samt asfaltere større arealer i utsatte områder.Bilulykker i tunneler, eventuelt med brann, anses som sannsynlig. Tunnelulykker kan resultere i alt fra moderate til svært omfattende person- og materielle skader. Både for slike ulykker og vogntog- og jernbaneulykker med farlig gods, er det utarbeidet egne katastrofeplaner. Tiltak som kan møte slike ulykker vil være høy beredskap ved sykehus og politi.Agder Energi har sammen med Kristiansand kommune og fylkesmannen utarbeidet en rasjoneringsplan dersom det skulle oppstå svikt i elektrisitetsforsyningen. Risikoen for langvarig strømbrudd i vinterhalvåret anses som sannsynlig. Som en følge av orkanen som herjet Vestlandet i 1992, utarbeidet Kristiansand i likhet med de fleste andre kommuner i 1995 fram en overordnet risikoanalyse. - I tillegg til kommunens egne beredskapsplaner har de fleste større bedrifter og sykehus sine egne kriseplaner, sier Sigurd Paulsen.Per Pedersen er fylkesmannens representant i beredskapsutvalget for Kristiansand lufthavn Kjevik. Han har etterlyst en egen risikoanalyse for flyplassen, men arbeidet med denne er ennå ikke ferdig.- Det er alltid mulig å tenke seg ulykker med fly som går inn for landing over Varoddbrua eller boligfelt, men faren for at noe går galt er tross alt svært små. Dette er også en risiko vi må leve med, sier beredskapssjef Per Pedersen hos Fylkesmannen i Vest-Agder.torbjorn.witzoe@fedrelandsvennen.no