KRISTIANSAND: Dette sier politibetjent Ingrid Mæhre. Hun var skadestedsleder og postert ved Flekkerøytunnelens åpning på fastlandet. Politiet fikk melding om at en buss brant i Flekkerøytunnelen klokken 09.56 i går formiddag. Politi, brannvesen og ambulanse rykket umiddelbart ut til det som kunne være en katastrofe. For når det brenner i en tunnel, stiger ikke røyken opp. Den følger tunnelløpene der folk skal rømme, og der redningsfolk skal komme dem til unnsetning. Denne gangen gikk det greit. Men en bilfører som kom bak bussen og ble utsatt for den kraftige røykutviklingen, måtte på legevakten med lettere røykskader. Så røyken fra bussen

Bjørn Gordon Jensen, som er bestyrer på tankanlegget på Møvig og nær nabo til Flekkerøytunnelen, tenkte sitt da han så bussen fra Birkeland Busser kjøre inn i tunnelen. — Bussen la igjen et røykteppe før den forsvant. Jeg husker jeg tenkte at «han har ikke mye kontroll», sier Bjørn Gordon Jensen til Fædrelandsvennen. Det var en buss fra Birkeland Busser som sørget for røykutviklingen i Flekkerøytunnelen. Bussen var på vei for å hente elever på Flekkerøy skole og bringe dem til leirskole på Bringsvær. - Til alt hell var det ingen passasjerer i bussen da dette skjedde, sier skadestedsleder Ingrid Mæhre. Turboen røyk

Eirik Nesbu var sjåfør i bussen som skapte røykproblemene. Han fikk ingen skader og var på vei til Stavanger på ny busstur et par timer senere. - Det var turboen som røyk, så det brant litt i eksosanlegget. Det var ikke dramatisk for meg, men det var verre for de som kom bak meg og fikk røyken. Det var så god trekk at røyken ble blåst bakover, forteller Nesbu på telefon. Nesbu fikk teknisk feil på kontrollpanelet på vei ned bakken i tunnelen. - Jeg tenkte at jeg får prøve å komme meg gjennom tunnelen, for det er ikke noe særlig å stoppe midt i, forteller han.Men han måtte stoppe, da motoret ruset seg kraftig opp. - Jeg fikk ikke kvelt motoren, og det røyk noe forferdelig bak. Jeg var redd for at det brant i motoren, så jeg blåste et brannslukningsapparat. Det viste seg å være unødvendig, sier Nesbu. Etter noen minutter slukket motoren, og da stanset røykutviklingen. svein.versland@fedrelandsvennen.no