LILLESAND : — Rundkjøringen er en viktig del av planen for det nye knutepunktet for kollektivtrafikk i Borkedalen. Der er det mye venting, spesielt om sommeren, for å komme av og ut på E 18. Det skaper mange farlige situasjoner. Det sier enhetsleder Leif Kjørsvik i Lillesand kommune i en kommentar til at Statens vegvesen har varslet innsigelse til planen, som innebærer rundkjøring på E 18 ved det nye trafikknutepunktet i Borkedalen. «Av hensyn til trafikkavviklingen og fremkommeligheten på E 18 er det ikke ønskelig med noen rundkjøring i dette krysset nå», skriver saksbehandleren i veivesenet og varsler innsigelse. Han skriver videre at innsigelsen vil frafalles dersom rundkjøringen først kan realiseres når ny E 18 er bygget og trafikken er lagt om. For seint

Dette blir alt for seint for Lillesand kommune, som har lagt opp til å begynne arbeidet til vinteren for å være ferdig neste sommer. Nye E 18 blir først ferdig i 2009.- Det er bortimot umulig å vente i fire år til, mener Kjørsvik. Han ønsker nå et møte med veivesenet for å finne en måte å bygge en rundkjøring på.- Det finnes andre rundkjøringer på tilsvarende veier bl.a. i Kristiansand. Vi kan vise til mange eksempler. Det blir galt å ensidig se på ett element i den totale trafikksituasjonen. Vi legger til rette for kollektivtrafikk med en rekke grep, med bl.a ny avkjøring østfra, parkering for personbiler, sykkelparkering, avstigning for passasjerer og en ordning for bussene både i østlig og vestlig retning. Alt dette må sees i sammenheng. Rundkjøring er mer effektivt og sikrere. Dette er et prosjekt som er like viktig for veivesenet som for oss. Så vi håper å få til noe til beste for alle, sier Kjørsvik. Urimelig å likestille

Innsigelsen fra veivesenet bygger på at E 18 er stamvei med vesentlig høyere trafikk enn fylkesveien.«Vi er av den mening at det vil være urimelig å likestille disse veiene med dagens trafikkbilde. Man vil i så fall prioritere den forholdsvis beskjedne trafikken på sideveien fremfor E 18-trafikken», skriver saksbehandleren i veivesenet og viser til at rundkjøring egner seg best i kryss mellom veier av samme type, for eksempel hovedvei og hovedvei.