KRISTIANSAND: — Vi er en stor ressurs for skolene, men vi mangler papirer. Derfor går vi bare rundt som ufaglærte, sier Alma Kazagic som til vanlig jobber på Evje barneskole.Det har nettopp vært forelsning om barndom og oppdragelse i studiet «tospråklig bachelor». Lærere fra Bosnia, Libanon og Somalia får høre om verdier i norsk skole. Foreleser Ann-Christin Eklund Nilsen forteller at idealet i skolen ikke er barn som alltid lyder.- Elevene skal også reflektere. De skal ikke bare gjøre det læreren sier hvis det han sier bare er noe tull, sier foreleseren.Studentene protesterer.- Hvis du har en klasse med fire-fem elever som bare skal sitte og reflektere, så får du ikke lært dem noe, sier en av studentene.Ved å ta den nyopprettede utdannelsen på Høgskolen i Agder håper Alma Kazagic fra Bosnia på fast jobb i norsk skole. Som lærer. Den treårige bachelorutdannelsen er helt ny i Norge og samler studenter fra hele landet. De møtes fire ganger i semesteret og de brenner etter å få flere arbeidsoppgaver i skolen- I dag går vi rundt uten å være fast ansatte, og jobber ofte på mange forskjellige skoler. Jeg har gått slik i ti år, selv om jeg er viktig for skolen. Bare mens jeg er her har de ringt flere ganger for å få hjelp med noen av barna, sier Osman Aden fra Somalia.Gjennom studiet skal lærere med innvandrerbakgrunn også kunne undervise i andre fag enn morsmål. Noen av studentene kombinerer utdannelsen med å ta matematikk og naturfag, og kan dermed blir morgendagens naturfaglærere. Slike lærere er en sjeldenhet i dag.I Kristiansand er det stort sett de videregående skolene som har lærere som ikke er norske. Vågsbygd videregående har en lærer og en miljøarbeider som ikke er norske. Tangen har tre lærere med ikke-norsk bakgrunn. Kvadraturen har en lærer fra Bosnia.I tillegg kommer en rekke morsmålslærere som ikke kan ha andre fag en morsmålsundervisning.- I dag blir vi nærmest sett på som andreklasses lærere fordi vi har en utdannelse som ikke er godkjent i Norge, sier Daha Abdih Mohamed som bor i Skien. Han har utdannelse i statsvitenskap fra India og har jobbet 12 år i norsk skole.Men lærer er han ikke før han har fått papirene fra HiA. Studentene herifra vil være de første i landet som er utdannet som tospråklige lærere.Rektorer i Kristiansand sier at de ikke ansetter lærere med utdannelse fra utlandet fordi de ikke har godkjent utdannelse. Det får de nå gjennom studiet på HiA- Det bør være en drøm å få dem inn på et norsk lærerrom. De stiller konstruktive og kritiske spørsmål, og har ofte helt unik kompetanse, sier høyskolelektor og prosjektleder Birte Simonsen- Nå er det opp til den enkelte skolen å se disse ressursene, sier hun.Hun sier at flere av studentene er lei av å bli kalt en ressurs uten å få noen skikkelig jobb.- På de fleste skolene har ti prosent av elevene innvandrerbakgrunn. Da tror jeg de fleste skolene vil innse at de trenger tospråklige lærere, sier Simonsen.