KRISTIANSAND: Juryen skriver i sin begrunnelse at Sørlandschips på en overbevisende måte klarer å utnytte "lillebrorposisjonen" til sin fordel.

Det er reklamefilmene basert på gamle videoer juryen har vurdert.

Caset er godt dokumentert gjennom reklametester, assosiasjonsundersøkelser, posisjonsmålinger, salg og ikke minst viser den relasjonen mellom merke og forbruker, skriver juryen.

Andelen som kjøper Sørlandschips har gått opp i perioden 2001 til 2005 fra 16 prosent til 27 prosent. I tillegg har chipsfabrikken 52 prosent sikre brukere.

– Det var svært mange gode case denne gangen, og det har vært mange og lange diskusjoner før vi til slutt valgte å gi Grand Prix til Sørlandschips. De mange gode dokumentasjonene viser både at norske reklamebyråer og annonsører tar dokumentasjon av kommunikasjonseffekt på alvor, samt at nivået på det som gjøres av reklamearbeider i landet er svært høyt, sier årets juryleder Kathrine Mo til Kampanje.no.

Reklamebyrået McCann har laget reklamefilmene for Sørlandschips.

SE FILMENE:

REKLAMEFILM 1

REKLAMEFILM 2